989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعماریمشاهیر معماریفرانک گری، معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی‌
فرانک گری، معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی‌

فرانک گری، معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی‌

فرانک گری، معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی‌

گری “Frank Gehry” طراح برجسته دنیای معماری (از سادگی تا سبک فولدینگ)

فرانک گری، معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی‌

به‌طورکلی در کارهای گِری نوعی گرایش مجسمه‌سازانه را می‌توان مشاهده کرد. درکل می‌توان گفت: معماری گِری یک معماری شخصی و غیرتقلیدی است، بدون برنامهٔ خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های فرانک گِری دیده می‌شود.

ویژگی آثار فرانک گری:

در کارهای اولیه گِری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به‌ ویژه “لوکوربوزیه” رو مشاهده کرد، مانند: استفاده از فرم‌های هندسیِ ساده.

عقیده گری:

من آثار هنرمندان را نگاه می‌کنم و هنر را به‌مثابهٔ وسیله‌ای برای الهام خودم می‌پندارم و سعی می‌کنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از کارهایم روش‌های جدید را جستجو می‌کنم، برای من قانون و قاعدهٔ محدود کننده وجود ندارد و اصولاً مرزی بین درست و نادرست نمی‌شناسم.

در هم فرورفتن و در هم تنیدن، مضمون معماری فولدینگ است، در این معماری، که گویی درحال فروریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام‌آمیزی، همانند کریستال‌ها می‌آفرینند. این بازی را گِری با درهم‌ریختن زبان‌های مختلفِ معماری و ترکیب آنها آغاز کرده‌است.

آدا لوئیز، درباره‌ فرانگ گری نوشت:

او ریسک می‌کند، روی بند راه می‌رود و مرز محدودیت هارا می‌شکند. بناهای او روشنائی اند و طرح‌های زنده نشانگر چیزی است که ظاهراً کم‌ اهمیت است می‌تواند با بکارگیری خلاقیت شکلی نو و بی نظیر بیابد. او هنر معماری را به صورتی به کار می‌برد که در عین زیبایی قابلیت استفاده داشته باشد. او معماری را در بی زمان‌ترین معنایش و با شیوهٔ مخصوص به خود به کار می‌گیرد، او می‌رود به قلب هنر زمان با برداشت‌ها و فناوری عصر حاضر و بینشهایی که عمیقاً بیانگر عصر حاضر است.

روند طراحی و اجرای فرانگ گری:

آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می‌انجامد.

نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم‌افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و 3DMAX برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم‌افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم‌افزارها دارد. توسط کاتیا کنترل و هدایت می‌شود، کاتیا به ما اجازه خلاقیت می‌دهد. در نهایت می‌توان گفت گری با استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود ثابت کرد (غیرممکنها متعلق به گذشته هستن).

شکل‌ و مصالح ساختمان های فرانک گری:

مصالحی که غالباً در کارهای او مشاهده می‌شود، صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابل‌ها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است. فرمهای تیز گوشه‌دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان از عناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره‌های بی قاعده و مرکز گریز از نشانه‌های کارهای او می‌توان برشمرد.

چند آثار جذاب معماری فرانک گری:

1.شاهکار معماری دنیاف موزه گوگنهایم

2.طراحی دانشگاه فناوری سیدنی

3.مجتمع مسکونی Siedlung Goldstein

4.معماری ساختمان لوئی ویتون

5.معماری ساختمان Biomuseo

6.طراحی گالری و بازسازی موزه فیلادلفیا

7.بنای جدید لوئی ویتون در پاریس

8.طراحی کلینیک کلیولند

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.