989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعماریمشاهیر معماریریچارد مِير Richard Meier معمار و هنرمند انتزاعی آمریکایی (نیویورکی)
ریچارد مِير Richard Meier معمار و هنرمند انتزاعی آمریکایی (نیویورکی)

ریچارد مِير Richard Meier معمار و هنرمند انتزاعی آمریکایی (نیویورکی)

نگاه متفاوت به زندگی ریچارد مِير Richard Meier

معمار و هنرمند انتزاعی آمریکایی (نیویورکی)

ملقب به شوالیه سفید “پست مدرنیسم” در همه طرح های مِير برتری رنگ سفید کاملا غالب نمایش داده شده، که به خلوص و بی نقصی این سبک کمک می کند. از همین رو گروه آنان به نام مستعار “معماران سپید” نامیده شد.

بیوگرافی ریچارد مِير:

مِير در یک خانواده یهودی “12 اکتبر 1934” متولد شد. او بزرگ ترین فرزند خانواده که در نزدیکی مپلوود (Maplewood) بزرگ شد شهری که دوران دبیرستان خود را در مدرسه کلمبیای آن گذراند، همچنین مدرک لیسانس خود را در رشته معماری از دانشگاه کرنل دریافت کرد. مایر پس از فارغ التحصیلی به همراه تور معماران به اسرائیل، یونان، آلمان، فرانسه، دانمارک، فنلاند و ایتالیا برای آشنایی با معمارن بیشتر سفر کرد.

گفته های ريچارد مِير:

“معمار بودن، روياي تمام زندگي من بوده است. در 14 سالگي وقتي از من پرسيدند كه وقتي بزرگ شدي مي خواهي چه كاري انجام دهي؟ پاسخ من معماري بوده و بعد از 50 سال من هنوز در حال يادگيري آنچه مي خواستم، هستم. كار كردن با تعداد كثيري از مردم، بسيار لذت بخش است. معمار بودن به معناي عضوي از يك تيم فوق العاده بودن، است. “

” هنگامي كه از من سوال مي شود كه به چه چيزي اعتقاد دارم؛ من پاسخ مي دهم به معماري. معماري مادر تمام هنرهاست. من دوست دارم كه به اين باور داشته باشم كه معماري گذشته را به حال متصل مي كند و آنچه ناملموس ست را ملموس مي سازد.”

من شکلها را با نور تغییر میدهم و در ابعاد نما، حرکت و سکون، تغییراتی ایجاد میکنم، همچنین مِير، معماری را به عنوان بهترین تجربه، تغذیه، روح و ذهن خود می داند. معماری مادر هنرها است و باور دارم که این هنر به طور ملموس با گذشته و آینده در ارتباط است.

مزیت کارهای مِير:

معماری او توجه به فضاست، البته فضا دارای نظم و با درنظر گرفتن نور معیارهای انسانی و فرهنگ معماری نه فضای بی تناسب.

از نظر اجتماعی، ساختمان های او به سرعت قابل شناسایی است. ریچارد مِير به خاطر طرح های هندسی و استفاده بی نظیر از رنگ سفید مشهور شده همچنین، شناخته شده ترين فرد در استـفاده از رنگ سفـيد بوده است؛ زيـرا معتقــد بود كه اين رنــگ، كيفــيت نــور در فـضـا را افزايـش مي دهد: “سپيدي اجازه مي دهد تا ايده هاي معماري، به طور واضح، درك شود؛ تفاوت ميان شفافيت و كدورت، فضاهاي پر و خالي، ساختار و سطح، وضوح بيشتري مي يابند.”

ویژگی های کار ريچارد مِير:

1- سفید رنگ بی نظیری است که شما می توانید تمام رنگ ها را در پس آن مشاهده کنید. سپیدی سفید، هرگز سفید نیست، بلکه همواره با تأثیر از نور و سایه در حال تغییر مداوم است. به عنوان مثال: آسمان، ابرها، خورشید و ماه دارای طیفی از سفیدی های مختلفی هستند.

2- از بزرگ ترین خصوصیات ساختمان های ریچارد میر، لذتی است که فضا به جسم و کالبد القاء می کند. ساختمان های وی یک تجربه واحد از احجام توپر، توخالی و بافت های متنوع است که ترکیب منظم و ساده ای خلق کرده اند. هر کدام از ساختمان های ریچارد میر دارای بعد بصری است که عمیقاً زیبا هستند.

3- ویژگی اصلی کارهای مِير شفافیت و روشنی است، چون او معتقد است استفاده از این سبک بهترین گزینه برای معرفی معماری آمریکا است.

4- معماری، حیاتی و جاودان است، زیرا انسان را دربر می گیرد و فضا را توصیف می کند: فضایی که در آن حرکت و زندگی می کنیم.

5- ریچارد میر با حجم و سطح کار می کند، شکل ها را با نور تغییر داده و در ابعاد، نما، حرکت و سکون، تغییراتی به وجود می آورد.

6-ارتباط بین فضای بیرون، درون و یک حس سیالیت در کارهای میر دیده می شود، او همیشه سعی می کند با قرار دادن ساختمان سفید در لند اسکیپ سبز، ساختمان هایش را به عنوان نگینی در دل طبیعت قرار دهد.

7- معماری مِير، توجه به فضاست، البته فضایی دارای نظم و در نظر گرفتن نور، معیارهای انسانی و فرهنگ معماری، نه فضایی بی تناسب.

8- معماری، حیاتی و جاودان است. زیرا انسان را دربر می گیرد و فضا را توصیف می کند: فضایی که در آن حرکت و زندگی می کنیم.

9- ریچارد مِير با حجم و سطح کار می کند، شکل ها را با نور تغییر داده و در ابعاد، نما، حرکت و سکون، تغییراتی به وجود می آورد.

10- او همیشه سعی می کند با قراردادن ساختمان سفید خودش در لند اسکیپ سبز، ساختمان هایش را به عنوان نگینی در دل طبیعت قرار دهد.

11-درکارهای او به کارگیری خطوط شکننده (ترد) و شیشه ای در کنار هم، همانند قرار گرفتن انسان در برابر طبیعت است، در حالی که استفاده آنها به طور همزمان تفاوت شگرفی ایجاد می کند. ریشه و اصل این طراحی ها نه تنها چشم های قوی علاقمندان معماری، بلکه منتقدان نیویورک را نیز به خاطر این حرکت جسورانه گرفتار سبک خود می کرد.

حرفه آرشیتکت آمریکایی “ریچارد مِير”

او به عنوان یکی از اعضای گروه “پنج نیویورک” تعیین شد که این گروه متشکل از معمارانی چون: مِير، پیتر آیزنمن “Peter Eisenman”، مایکل گریوز “Michael Graves” چارلز گواثمی “Charles Gwathmey” و جان هژداک “John Hejduk” بود. مِير در اوایل کارش با هنرمندی چون فرانک استلای نقاش “Frank Stella” کار کرد و ساختمان مطلوبش را که سفید و هندسی بود، بنا کرد.

مِير اولین نشان رسمی خود را برای طراحی از عمارت های مختلف در انجمن ادبی در هند و موزه عالی هنر در آنتالیا جورجیا به دست آورد. هر چند مِير یک معمار تحسین برانگیز برای سال های زیادی بود ولی به واسطه طراحی اش از مرکز گتی مجتمع عظیم موزه لوس آنجلس کالیفرنیا، گشایش یافت و موجب شهرت بیش تر این هنرمند معمار شد. برخی از کارهای قابل توجه ریچارد، که شامل چندین موزه است، عبارتند از: موزه هنرهای معاصر بارسلونا اسپانیا، مرکز پیلی “Paley” برای رسانه ها در بورلی هیلز “Beverly Hills” کالیفرنیا، تالار های شهری در لاهه هلند، همچنین ساختمان های تجاری از جمله: بازسازی برج شهر در پراگ جمهوری چک، بناهای مسکونی از جمله ساختمان های 173 و 176 در غرب روستای منهتن.

ایده های لوکوربوزیه نیز از ایده های ریچارد مایر سرچشمه گرفته است و بسیاری از ایده های آشکار در کار لورکوزیه به ویژه ویلای “Savoye” و نمایشگاه سوئیس “Swiss Pavilion” از آن مِير بوده است.

کار او نشان دهنده تأثیرپذیری از طراحانی چون میس فن دروهه “Mies Van der Rohe” و در برخی موارد فرانک لوید رایت “Frank Lloyd Wright” و لوئیس بارگان “Luis Barragán” می باشد. در بسیاری از ساخته های مِير، استفاده از رنگ سفید موجب این شده که نقطه عطفی در معماری باشند مانند: کلیساها و روستاهای سفید منطقه مدیترانه در اسپانیا، جنوب ایتالیا و یونان.

میراث ریچارد مِير:

هیئت منصفه اعلام کرد که مایر “بناهایی ساخته است که شخصی، مقاوم و اصیل هستند”. مِير به مناسبت پنجاهمین سالگرد شرکت خود نمایشگاه “Fondazione Bisazza” معماری و طراحی های ریچارد مایر در ایتالیا را دایر کرد.

مِير موزه 15000 فوت مکعبی خود را در مانا، شهر جرسی به نمایش گذاشت، همچنین حجم زیادی از زندگی کاری خود را در خانه کوچکی در شهر لانگ آیلند کوئینز قرار داد که فقط با تعیین وقت قبلی به گروه های توریستی و دانشجویان اجازه داده می شد که از آن دیدن کنند، که مایر مجسمه های خود، نقشه های معماری و کلاژ (که برای اولین بار طراحی شده بود و شامل یک کتابخانه پژوهشی بود) را به نمایش گذاشت.

تعریف معماری از دیدگاه ریچارد مِير:

دغدغه اصلی من، ساخت فضا، دست بردن در حجم، سطح، شکل و نور پردازی فضا بوده است. بنابراین، همیشه چیزهای زیادی برای به دست آوردن وجود داشته، چیزهایی که همیشه به آن اندازه که به نظر میرسند، بی روح نیستند. دیدگاههای زیادی

هم در مورد مدرن گرایی اولیه وجود دارد که من از آنها استفاده نکردم، زیرا معتقدم معماری می تواند جهان را تغییر دهد و معماری خوب و عالی می تواند کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد.

فلسفه طراحی از دیدگاه ریچارد مِير:

سفیدی ابزار، برانگیختن ادارک و به اوج رساندن قدرت شکل ظاهری است. درخشندگی، یکی از راههای رسیدن به این درک است.

هنر و هنر معماری از دیدگاه ریچارد مِير:

چندی پیش شخصی از “ریچارد میر” پرسید: آیا ساختمانی هست که مایل باشی بقیه عمرت را در آن سپری کنی راستی آن چه جور ساختمانی است؟ پاسخ او موزه بود، گویی کسی حرفها و آروزهای او را می شنید و به آن پاسخ می داد، زندگی او پیوسته آمیخته با هنر و موزه بوده است. در مجموع مقوله ارتباط بین هنر و معماری عمیق ترین علایق و دل مشغولیهای او را شکل داده است، ارجاع متقاطع بین هنر و معماری که اهمیت به سزایی دارد همیشه مهمترین بخش کار او را به خود تشکیل داده است. او بیشتر با هر دو سنت، بیان فضاهای اروپایی، آمریکایی و فلسفه مدیریت موزه کار کرده و آنچه را که اصول رسمی و قاعده حرکت مدرن قلمداد میکند رو میداند. تجربه بودن در موزه به معنی سکون و ایستایی نیست بلکه تغییری پیوسته و همیشگی است.

برخی از کارهای ریچارد مِير:

۱- مرکز جی پل گتی در لس انجلس

۲- موزه ی هنر های بالا در آتلانتا جورجیا

۳- موزه ی بوردا

۴- موزه ی رادیو و تلویزیون در کالیفرنیا

۵- موزه ی هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا

۶- خانه ی راکوفسکی در دالاس تگزاس

۷- مدرسه ی علوم دینی هارتفورد

۸- ساختمان فدرال و دادگاه ایالات متحده

۹- تالار شهر و کتابخانه مرکزی هاگو ی هلند

۱۰- موزه ی هنرهای تزئینی فرانکفورت

۱۱- آتنیوم، هارمونی جدید در هند

۱۲- میدان US و ساختمان فدرال در آریزونا

۱۳- برج های ریفرما “فضاسازی با نور طبیعی”

افتخارات و جوایز کسب شده توسط ریچارد مِير:

۱- دریافت مدال طلای سلطنتی، از موسسۀ سلطنتی معماران بریتانیا

۲- دریافت امتیاز ویژۀ “Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres” از دولت فرانسه

۳- دریافت جایزه معمار ارزشمند آلمان “Deutscher Architekture Preis”

۴- فرد منتخب آکادمی علوم و هنر آمریکا

۵- دریافت مدال طلای “AIA” از موسسۀ معماری آمریکا

۶- دریافت جایزۀ “Pritzker” به خاطر بالاترین امتیاز در زمینۀ تفکر صحیح در معماری

۷- انتخاب به عنوان معمار برتر برای طراحی ۱ میلیارد

دلاری در لس آنجلس – کالیفرنیا

۸- عضو هیئت داوران مسابقات مختلف

۹- تالیف کتاب ها و مقالات متعدد

۱۰- عضویت در هیئت مدیرۀ موزه کوپر

۱۱- عضویت در آکادمی آمریکا “American Academy” در رم

۱۲- عضویت در آکادمی های هنر و علوم آمریکا، آکادمی معماری بلژیک و فرانسه، انجمن معماران آلمانی و آکادمی هنر و ادبیات آمریکا به واسطۀ دریافت جایزۀ “Brunner” در معماری

۱۳- دریافت نشان افتخار “New York Chapter”

۱۴- دریافت مدال طلا از “Los Angeles Chapter”

۱۵- دریافت ۲۹ نشان افتخار AIA بین المللی

۱۶- دریافت ۵۳ جایزۀ طراحی AIA نیویورک

۱۷- برنده جایزه معماری پریتزکر (توانست به جوانترین معمار شایسته تبدیل شود)

۱۸- برنده مدال طلای معماری آکادمی هنر و حروف

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.