989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعماریتکنولوژی معمارینوآوری های جدید تکنولوژی و تنوع طراحی در ساختمان های بلند مرتبه
نوآوری های جدید تکنولوژی و تنوع طراحی در ساختمان های بلند مرتبه

نوآوری های جدید تکنولوژی و تنوع طراحی در ساختمان های بلند مرتبه

نوآوری های جدید تکنولوژی و تنوع طراحی در ساختمان های بلند مرتبه

چکیده نوآوری های جدید تکنولوژی و تنوع طراحی در ساختمان های بلند مرتبه

در این مقاله به بررسی تنوع طراحی و نوآوری های تکنولوژیک در ساخت و طراحی ساختمان های فوق العاده بلند و همچنین نشان دادن تعامل بین فرم معماری و ابزارهای طراحی با سازه های بلند، و به بررسی چند نمونه ی موردی پرداخته شده است . در این آثار از روش های کنونی و مدرن در تولید فرم معماری و طراحی راه حل های احتمالی در سازه و روش های مختلف ساخت آنها استفاده شده است. این روش طراحی ، تاملی بین رشته های مهندسی سازه ، هنر و معماری و فن آوری ساخت و ساز می باشد. این مطالعه ارتباط واضح و روشن بین نوآوری های تکنولوژی و فرم های طراحی در ساختمان های بلند را در عمل نشان می دهد . علاوه بر تاثیرات مختلف این فناوری در ساخت ساختمان های بلند مرتبه، به طراحی آنها با ابزارهای مختلف طراحی کامپیوتری و تکنولوژی ساختمانی نیز پرداخته شده است.

مقدمه

طراحی و ساخت ساختمان های بلند مرتبه تحت تأثیر فناوری ها و مواد و مصالح جدید می باشد . با این حال سبک های مختلفمعماری در ساختمان های بلند مرتبه نیز تحت تأثیر صنعت نوظهور فناوری اطلاعات (IT) و ابزارهای کامپیوتری شکل میگیرد.اخیرا، توسعه فرم های ساختمان های بلند مرتبه به جهت ترویج تغییرات طراحی و فن آوری زیست پذیر و پایدار به سمت رویکرد آیکونیک متمایل شده است .

این امر منجر به ایجاد فرصت های تحقیقاتی برای ادغام فن آوری های جدید از رشته های مختلف برای استفاده در طراحی معماری ، شده است. در حال حاضر، فرآیندهای یک طراحی منسجم و کامل با استفاده از چنین ابزارهایی به طور گسترده، در ارائه فرصت های بزرگ برای عملکرد مبتنی بر کشف و تولید فرم در طراحی ساختمان های بلندمرتبه ، توسط معماران و مهندسان اجرا می شود . در این تحقیق، تلاشی در جهت ارائه بررسی جامعی از مولد ابزارهای طراحی دیجیتال ، فرآیند طراحی و تأثیر آن در فرم معماری ساختمان های بلند صورت گرفته است. همچنین انتظار می رود برای کمک به درک تغییرات طراحی به شکل های فعلی و موجود، پژوهشی های ابتکاری در طراحی ساختمان های بلند مرتبه نیز انجام شود.

هدف این پژوهش حرکت به سمت روش های طراحی، فراتر از فرم های سنتی که بر اساس ملاحظات طراحی فرمال و عملکردی است ، می باشد . طراحی مولد” به کمک ابزارهای دیجیتال به عنوان بخشی از اصول هدایت طراحی است که بر فرآیند خلق فرم تأثیر می گذارد و به تحقق بخشیدن ایده های کانسپچوال معماری کمک می کند .

معماری مولد

معماری مولد اشاره به شیوه ای دارد که در آن خلق مولفه ها با حرکت های خودمختار و در برخی قسمت ها ، حرکت هایی تحت کنترل طراحی انجام می شود . با این حال، ساختمان ها هنوز هم با شیوه هایی از قبیل محدودیت های مصالح ، مقاومت در برابر شرایط سخت آب و هوایی، ناسازگاری های ساختاری و سازه ای و توالی ساخت و سازها مواجه هستند . (۲۰۰۶ ,Thurnauer)

شکل 1 - شکل گیری فرم توسط سازه اصلی

شکل ۱ – شکل گیری فرم توسط سازه اصلی

معماری کلاسیک ، در طراحی ساختمان ها اغلب تاثیر سازه ساختمان را در ایجاد فرم به وضوح نشان می دهند .(شکل ۱) این حاکی از آن است که روند ایجاد فرم به شدت بستگی به محدویت مصالح و سازه داردروش های گرافیکی دو بعدی از دوران باستان ، برای بوجود آوردن شکلی مناسب و همچنین در نظر گرفتن سازه ی آن به طور همزمان مورد استفاده قرار می گرفت . روش گرافیکی برای یافتن قدرت سیستم های بسیار قوی و تجزیه و تحلیل ساختاری آن ها استفاده می شد.

تکنیک های گرافیکی به طور گسترده توسط محققان در اوایل تلاش های خود برای درک رفتار سازه های پیچیده مورد استفاده قرار می گرفت .(۱۹۹۸ ,Schodek) در دوران مدرن، لویی کان” و أنه تاپینگ”، پیشنهاد طرحی مرتبط با معماری مولد را برای یک ساختمان اداری جدید در تالار شهر فیلادلفیا ” ارائه دادند. (شکل ۲) ساختمان مطرح شده به عنوان محصولی منظم و ساختاری بود که در آن سازه زبانی برای کشف ارتباط و رشد در مقیاس تاریخی محسوب می شد .(۲۰۰۰،Juarez)

شکل 2 - معماری مولد، لویس کان

شکل ۲ – معماری مولد، لویس کان

زایش و پدیدار شدن فرم اغلب با ایده های بسیار ساده و منطقی شروع می شود، که می توان در هنر تاکردن کاغذ آن را مشاهده کرد. (شکل ۲با این حال، فرایند طراحی نباید به صورت نامفهوم و رمز آلود باشد به دلیل اینکه این روند در نتیجه سیر طبیعی تکامل توانایی های طراحان برای عملی کردن فرم با انجام عملیاتی ساده است که رفته رفته به پیچیدگی سوق داده می شود . (۲۰۰۰ ,Kulic)

ماهیت تاشونده کاغذ انحنای ملایمی را به فرم می دهد. یک ساختار صلب سه بعدی را می توان با نرم و سخت کردن لبه ها ، کشیدن به جهت مخالف برای ایجاد پیچ و تاب و تیز کردن در گوشه ها ایجاد کرد .

شکل 3 - ایجاد فرم توسط تاکردن کاغذ

شکل ۳ – ایجاد فرم توسط تاکردن کاغذ

تلاشهای ژیامی در جهت ایجاد انگیزه و گرفتن ایده از-طبیعت-و عملی کردن آنها در طرح های معماری وجود-داشته-است: تازه های

موجود در طبیعت درس های بزرگی را برای انسان به همراه داشته اند . تمام فرم های طبیعی نشان دهنده آن است که شکل و نیروی آنها همیشه در حالت تعادل می باشند . در بیشتر اشکال طبیعی کیفیت این تعادل به سختی قابل تشخیص است.

خانم ماریا آندرس ساختار معماری دی. ان. ای(DNA) را چنین نمایش می دهد .(شکل ۴) ایشان ساختار بنیانی طبیعی دی. ان. ای را مشاهده کرده و آن را به عناصر سازه ای برای تولید احجام و اشکال منحصر به فرد معماری تبدیل کرده است .(۲۰۰۹ ,Andres)

شکل 4 - معماری ساختار DNA

شکل ۴ – معماری ساختار DNA

شکل ۵ و ۶ طرح آزمایشی استادیویی را نشان می دهد که برای مدرسه معماری انجمن معماری (AA) لندن، و دانشگاه کلمبیا ، نیویورک طراحی شده است. طراحی هر دو استادیو با استفاده از ابزارهای طراحی دیجیتال برای پردازش و تعریف شکل، اندازه و نقاط نشست بین موضوع و ساختمان انجام شده است و به طور کلی شکل فضایی آن از طریق جست و خیز کردن چارچوب ساخته شده توسط اجزای مولد انجام شده است .(۲۰۰۸ ,Wong)

شکل 5 - طرح استادیو

شکل ۵ – طرح استادیو

شکل 6 - پارامترهای طراحی

شکل ۶ – پارامترهای طراحی

پیشنهاد ما به شما…سبک معماری ” های – تک ” ، تکنولوژی برتر

نوآوری در تکنولوژی ابزارهای طراحی

اهمیت تاثیر کامپیوتر و فناوری اطلاعات(IT) در تغییر روش های طراحی معماری با افزایش پیچیدگی و افزایش قدرت تخیل ما در مورد ساختمان های بلند مرتبه همچنان ادامه دارد . متمتیکا یک نرم افزار محاسباتی است که در علوم مختلف، مهندسی، و رشته های ریاضی و محاسبات فنی مورد استفاده قرار می گیرد . (شکل ۷)

شکل 7 - ترسیم هندسه با نرم افزار mathematica

شکل ۷ – ترسیم هندسه با نرم افزار mathematica

این نرم افزار قادر به پردازش محاسبات مهم ریاضی از جمله داده های دو بعدی و سه بعدی و تجسم تابع پیوسته و گسسته و تبدیل انتگرال است که می تواند در مطالعات هندسه معماری نیز استفاده شود. توسعه این روش های ساختمانی و مهارت های ساخت بدون شک در ارتباط با برنامه (۳۸CAD) می باشد . با این حال، این نرم افزار یک برنامه ایده آل برای محتوای موضوعات هندسی و ریاضی است.

متمتیکا برنامه ای است که به عنوان یک ماشین حساب عددی و نمادین ، زبان برنامه نویسی، سیستمی برای تجسم توابع و داده ها ، یک پلت فرم برای طراحی برنامه های خاص و ایجاد اسناد محاوره ای با متن، انیمیشن و صدا، و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.(Gorjanc, 2004)

محاسبات دیجیتالی بر اساس ابزارهای مبتنی بر مدل سازی مانند ، رینو برای اجرای ساختمان های پیچیده ، سقف ها ، نمای بیرونی ساختمان ها و حتی برای جزئیات سازه های دقیق تر استفاده می شود . (شکل ۸) این روش به طراحان کمک می کند تا به راحتی به تولید اشکال پیچیده سه بعدی در تمامی سطوح مدل های دیجیتال بپردازند . همچنین به طراحان در بررسی تغییرات طراحی احتمالی بسیار کوچک ایجاد شده در عملیات اجرایی کمک کرده و مکانیسم هایی را برای ذخیره فرمت های دیجیتالی فراهم می کند .(۲۰۰۸ ,Bldgsim)

شکل 8 - ترسیم هندسه 3بعدی با نرم افزار Rhino

شکل ۸ – ترسیم هندسه ۳بعدی با نرم افزار Rhino

پلاگین گراس هاپر

پلاگین گراس هاپر متعلق به رینو یک ابزار معروف و مختص طراحی معماری است. این پلاگین به معمار ها این اجازه را می دهد که بدون نیاز به آموختن برنامه نویسی به روش مبتکرانه ای بتوانند در دنیای طراحی به اکتشاف فرم های خلاقانه و جدید

بپردازند. معماری الگوریتمیک و تکرار شونده در حال تبدیل شدن به یکی از گرایش های محبوب در حرفه معماری می باشد و در این میان

نقش سرعت بخشی به این حرکت توسط رینو بدون انکار است. قدرت این نرم افزار در طی این سال ها با معرفی شدن پلاگین های مختلفی در زمینه معماری افزایش یافته است. در این میان پلاگین گراس هاپر به منظور آسان کردن رینواسکریپت و کاهش دادن سختی آموزش برنامه نویسی به معماران توسعه یافته است. این پلاگین دارای محیطی می باشد که توابع هندسی از پیش تعریف شده و ارتباط این توابع توسط خط هایی به شکل سیم های اتصال تولید فرم می کنند. گراس هاپر به معمار ها این امکان را می دهد که فرم های پیچیده را در ارتباط با پارامتر های مشخص دیده و با تغییرات پارامتر های تعریف شده تغییرات فرم را به صورت زنده مشاهده کنند.

تعریف کردن توابع رینو به صورت جعبه هایی که ورودی و خروجی پارامتر های شکل دهنده آن با سیم هایی به توابع دیگر متصل می شود باعث راحت تر شدن درک روابط این توابع نسبت به رینو اسکریپت که کاملا در محیط برنامه نویسی و کد نویسی است می شود. گراس هاپر در حد نرم افزار GCکه از نرم افزار های تولید فرم های پیشرفته توسط برنامه نویسی صرف است به شهرت رسیده است و به دلیل آسانی کار با آن نسبت به رینواسکریپت و GC حتی توانسته گوی سبقت را در زمینه جذب معمار هایی که به سمت هندسه های پارامتریک متمایلند، برباید. شکل (۹ و۱۰)

شکل 10 - برج SWISS RE، نرمن فاستر

شکل ۱۰ – برج SWISS RE، نرمن فاستر

شکل 9 - طراحی پارامتریک

شکل ۹ – طراحی پارامتریک

معماران از نرم افزاری که در صنعت هوافضا کاربرد دارد برای طراحی ساختمان های خود استفاده می کنند . در حالی که فرانک گری در حین انجام طرح های فرمال خود بود ، متوجه شد که روش های سنتی اجرایی و سیستمی برای طراحی های ابتکاری او مناسب نیستند . گری تیمی متشکل از گروه تکنولوژی و اجرایی تشکیل داد که آغازگر راه جدیدی از تفکر معماری و ساخت و ساز بودند که با استفاده از فن آوری های سه بعدی پیشرفته هوا فضا برای طراحی، رفتن به مرحله ساخت به طور مستقیم از طراحی بدون نیاز به مستندات کاغذی را ایجاد کردند.

فرانک گری با استفاده از نرم افزار کتیا (CATIA) که توسط شرکت هوافضای فرانسه تولید شده بود ، هندسه پیچیده ی اشکال موزه معروف خود را از مدل های سه بعدی به نقشه های اجرایی تبدیل کرد. با این حال، سیستم کتیا در درجه اول به عنوان یک سیستم ساخت طراحی شده بود، و وقتی قابل قبول و تایید شده می بود که شکل یک طرح یا ساختمان از ابتدا معین می شد .(۲۰۰۴ ,Abel) (شکل۱۱)

شکل 11 - پروژه دیجیتالی

شکل ۱۱ – پروژه دیجیتالی

مولفه های ایجاد شده از سوی دیگر، به طراح اجاره تعریف مجموعه ای از قوانین تعریف شده را می دهد که نرم افزار به طور خودکار می تواند آن را در یک پاسخ هندسی بکار ببرد . این روش به طور قابل توجهی متفاوت با مدل معمولی دیجیتال است که در آن طراح باید نمونه هر یک از عناصر هندسی را به طور دستی طراحی کند . در نهایت این روش ایده ها و مفاهیم معمارانه ی طراحان را به زبان ریاضی و هندسی بر می گرداند .(شکل ۱۲)

شکل 12 - استفاده از مولفه های مولد در ترسیم ساختمان بلند مرتبه

شکل ۱۲ – استفاده از مولفه های مولد در ترسیم ساختمان بلند مرتبه

پارک سانگ مین” که مربوط به تحقیقات تز دکتری گری در موسسه فناوری ایلینوی انجام می شد که مربوط به طراحی بر پایه دیجیتال برای اجرای تنوع طراح های ساختمان های بلند مرتبه بود . (شکل ۱۳)

شکل 13- روند طراحی ساختمان بلند مرتبه

شکل ۱۳- روند طراحی ساختمان بلند مرتبه

با استفاده از زبان برنامه نویسی خودکار لیسپ LISP یک سری از تغییرات طراحی به صورت پارامتریک برای ساختمان های بلند مرتبه ایجاد می شود که بر پایه ی ملاحضات هندسی و طراحی معماری از جمله عملکرد ساختمان، افزایش دهانه ، ارتفاع طبقه به طبقه و هسته مرکزی برج استآقای شوهنگ چن یک روش جایگزین به منظور توسعه سیستم های دیجیتالی را مطرح کرد که هم توانایی رسیدگی به فرم های را دارد و هم معماران را قادر به کار موثر در مراحل اولیه فرایند طراحی می سازدهدفی که در پشت این سیستم قرار دارد از بین بردن کارهایی تکراری است که معماران با نرم افزار CAD انجام میدهند و در این حالت به آنها اجازه می دهد که تخصص های خود را به آسانی در طراحی آسمان خراش ها پیاده کنند . (شکل ۱۴)

شکل ۱۴. روند طراحی ساختمان های بلند بوسیله نرم افزار دیجیتالی آسمان خراش

شکل ۱۴. روند طراحی ساختمان های بلند بوسیله نرم افزار دیجیتالی آسمان خراش

اجرای ساختمان های بلند مرتبه

به دلیل پیشرفت های زیاد در امر مهندسی سازه ، امروزه معماران می توانند تا به راحتی با توجه به فرم و ارتفاع دلخواه ساختمان های بلندبسازند . تمایل به ساخت آسمان خراش های بلند و بلندتر دیگر نگرانی عمده ای برای بسیاری از طراحان آسمان خراش نیست. اما در عوض پیچیدگی ساختاری ، فنی و اکولوژیکی آسمان خراش ها است که معماران را به چالش در نوآوری در طراحی آسمان خراش ها را داشته است

(Chen, 2007) .

روندهای اخیر نیز به دنبال درمان رفتارهای غیر متعامد توده های ساختمانی و فرم ها به منظور بهبود عملکرد ساختمان ها می باشد ، به عنوان مثال با به حداقل رساندن نسبت سطوح نمای خارجی اکف برای کاهش استفاده از مصالح هزینه / مصرف انرژی، و یا با بهینه سازی جریان باد برای کاهش خسارت ناشی از وزش باد و ژنراتورهای فعال بادی ، پیچیدگی های هندسی افزایش می یابد و با مفهوم پیچیدگی ،

نماهای خارجی و ابرسازه ها تحقق می یابند . (۲۰۰۶،Vollers) یکپارچگی نزدیک نرم افزارهای CAD/CAM و ظهور ماشین آلات نمونه سازی برای حمایت از ساخت و ساز فرم های پیچیده تولید شده توسط این ابزارهای طراحی نقش بسیار مهمی دارند. همچنین می توان از آن به منظور تسهیل طراحی محصول و فرآیند اجرا، که موجب افزایش کیفیت محصول می شود استفاده کرد .(۲۰۰۶,Joo) 

با استفاده از ابزارهای مولد مدل سازی دیجیتال که توسط BIM, SOM تهیه شده اند ، قادر به تجزیه و تحلیل انواع شرایط عملکردی مانند مشخص کردن اندازه پانل های دیوار برشی که در نتیجه کوتاه شدن زمان ساخت، تحویل و نصب و راه اندازی آن هستند . مزیت این فرآیند طراحی دیجیتال ، منجر به کاهش هزینه در پروژه برج لوته “ه در کره جنوبی شده است .(شکل۱۵)

شکل ۱۵. پروژه برج Lotte

شکل ۱۵. پروژه برج Lotte

این برنامه یک چهارم سازه ساختمان را انجام می دهد و با استفاده از تقارن بقیه مدل تکمیل می شود . پارامترهای موجود در برنامه دایگرید ۹۴ (ما را کنترل می کنند. پارامترها تکرارهای زیادی را برای بهینه سازی عملکرد ساختمان انجام می دهند. محیط برنامه شامل داخل ساختمان و مسئله زیبا شناسی بنا نیز هست .(۲۰۰۸ ,Katz)

برج ۲۲ طبقه میلان فییرا هه توسط دانیل لیبسکیند طراحی شده است. این برج از قسمتی از یک پوسته کروی ، شکل گرفته است. انحنا و مرکز کره ای قطع شده ، پارامتری برای پیدا کردن یک فرم بوده است که در آن مرکز جرم این برج به طور مستقیم بر روی پایه ای قرار گرفته است که به این وسیله آرایش یکنواختی در پایه برج ایجاد شده است . ( شکل ۱۶)

برج میلان فییرا با استفاده از سیستم سازه های فولادی برای مقاومت در برابر واژگون شدن در اثر بارهای باد همراه با یک ساختار محیطی کامل طراحی شده است .(۲۰۰۸ ,Scott D)

دایگرین می تواند اثر-وزن-حرکتی خودش را کاهش دهد. پس از اتمام دایگرید در نهایت به-هسته-مرکزی-اسانسور عمودی متصل می شود که تحت هیچ نیرویی نیست. دایگرید به عنوان یک ساختار نازک متکی به خود و با توزیع موثر جرم خود از هسته مرکزیش، در مقابل نیروهای مختلف از چندین منبع و جهت ، استحکام و مقاومت می کند .

شکل ۱۶. برج Milan Fiera

شکل ۱۶. برج Milan Fiera

حتی اگر سیستم های حمایت کننده سازه ای در پشت فرم بنا بسته به شرایط پروژه تغییر کنند در شرایط خاص- دایگرید ها اغلب به عنوان سازه اولیه ی فرم ساختمان های بلند مرتبه بکار برده می شوند که نمونه آن را می توان در برج میلان فییرا اثر دانیل لیبسکیند و برج مورفیسیس فارا در لادفانسه مشاهده کرد .(۲۰۰۷ ,Moon)

برج سوئیس ری یکی از اولین ساختمان های آیکونیک و دارای سازه دایگرید در مقیاس بسیار بزرگ است که توانایی مقاومت در برابر نیروهای جانبی به دلیل سختی ذاتی در سادگی و شکل خود را دارد . (شکل ۱۷)

شکل ۱۷. سیستم دیجیتالی، ساختمان Swiss Re

شکل ۱۷. سیستم دیجیتالی، ساختمان Swiss Re

طراحی ، فرآیندهای تهیه و ساخت این برج توسط تیم طراحی مدل سازی سه بعدی قاب های فلزی و روش های پارامتریک طراحی که با مدیریت امکان ایجاد پیچیدگی در طرح با کاهش خطرات احتمالی و صرفه جویی اقتصادی انجام شد. این پروژه نشان دهنده توانایی سازه های فولادی برای تحقق بخشیدن به ایده های معمارانه بود . (۲۰۰۴،Munro )

اکثر سیستم های سازه ای امروزه از فولاد ساخته شده اند . مانند آنچه در برج سوئیس ری و برج هرست دیده می شود. بهره برداری از توانایی های فشاری و کششی فولاد به پیمانکاران این اجازه را می دهد که از فولاد کمتری در ساخت و سازهای خود استفاده کنند؛ به عنوان مثال در برج هرست در شهر نیویورک (NYC) برآورد شده است که مصرف فولاد مورد نیاز در مقایسه با قلب-فولادی که به طور معمول مورد نیاز است، ۲۰٪ کمتر استفاده می شود. (شکل ۱۸)

شکل ۱۸. سیستم دایگرید، برج Hearst

شکل ۱۸. سیستم دایگرید، برج Hearst

آقای گوآن او استراتژی های مختلفی را برای تقسیم سطوح پیچیده هندسی نشان می دهد. با توجه به مشکلات واقعی و توجیه عقلانی در برخورد با مسائل هندسی او بر اهمیت اطلاعات مربوط به محدودیت های ساخت و ساز در فرآیند طراحی تاکید می کند .(شکل ۱۹)

شکل ۱۹. بازسازی هندسی و منطقی

شکل ۱۹. بازسازی هندسی و منطقی

مدل سازی پارامتریک یک ابزار راه حل برای طراحی نیست بلکه مکانی برای یک جستار جدید است، در حالی که تمام مشکلات طراحی در حال حاضر نیازمند روش های مرسوم، تجزیه و تحلیل و برنامه های کاربردی در محیط های مدل سازی پارامتری می باشد. امروزه معماران قادر به سفارش ابزارهای طراحی دیجیتالی خود هستند به این معنی که در محیط دیجیتال توانایی بیان محکم تر و تحقق مقاصد طراحی خود را دارند. (۲۰۰۷ ,GUn)

تعامل ساختار معماری

برج ۲۹دبی نه تنها دارای یک فرم نمادین نیست بلکه پاسخی مساعد از نظر ساختاری و زیست محیطی است . تلاش مشترکی بین مهندیسن معمار و سازه بوده است ساختاری است که به خوبی با فرم آمیخته و آن را با شکوه بیان کرده است. چالش معمار در طراحی برج ۲۹ دبی نشان دادن آن به عنوان یک برج شاخص نبوده است ، بلکه او قصد نمایش ذهن خلاق و مبتکر خود را در طراحی این برج آیکونیک داشته است . از سوی دیگر چالش های مهندسان در دو زمینه نمایان است : (۱) برای حفظ چشم انداز معماری (۲) برای حفظ ساختار و سازه ای بی عیب (Elnimeiri ۲۰۰۸کانسپت سازه برج در بسیاری از قسمت های آن به طور طبیعی شکل گرفته است و عناصر سازه ای به صورت معماری شروع به ظهور کردند .

شاید نوآوری در سیستم ساختاری این برج ناشی از این واقعیت است که بزرگی سازه بر اثر پتانسیل فرم برای بوجود آوردن یک ساختار کارآمد شکل گرفته است. این یک فرایند آسان نیست ، و دارای مراحل بسیار پیچیده ای است که شامل تجسم ، مدل سازی فیزیکی و دیجیتالی و بسیاری موارد مشابه است . اما، در نهایت این تلاش خلاق بین مهندس معمار و مهندس سازه است که منجر به چنین نتیجه موفقیت آمیزی می شود. (شکل ۲۰ )

شکل ۲۰: برج ۲۹ دبی

شکل ۲۰: برج ۲۹ دبی

جمع بندی و نتیجه گیری

پیشرفت در ابزارهای دیجیتال سود قابل توجه و تغییرات اساسی را در طراحی ساختمان های بلند مرتبه به ارمغان آورده است.این بدیهی است که حتی برای ترسیم احجام پیچیده نیاز به ابزار های مناسب داریم که بتوانیم ایده را با آن شبیه سازی کرده و با تغییر پارامتر های آن به فرم دلخواه برسیم. نتیجه این که معمار ها ترجیح می دهند که با ابزار هایی مثل الگوریتم های مولد و سلول های خودکار

پا به عرصه ای فراتر از احجام معمول و موجود بگذارند. افق و آینده این حرکت پچیدگی همراه با تنوعی است که آرزو و خلاقیت معمار را به واقعیت تبدیل می کند. برخلاف روش معمول ترسیم احجام ، مدل سازی حجم با الگوریتم مولد بر پایه اعداد ، ریاضی و محاسبات استوار است. حتی اگر با حجم شروع به حرکت کنید آن حجم باید به پارامتر هایی مشخص متصل شود. این حرکت به جلو با پارامتر مشخصی از بی نهایت پارامتر عملا تعریف الگوریتم است که از یک سری خروجی و ورودی تعریف شده شکل می گیرد. نتیجه کار مسیر هایی است که همگی به هم مرتبط اند و با تغییر پارامتر تعیین کننده مسیر کل محاسبات تغییر کرده و حجم بدست آمده تولید می شود.

در نهایت با انجام این تحقیق به کشف مشکل عملکردی ساختمان های بلند مرتبه از نظر پتانسیل جنبه های کمی و کیفی سیستم های ساختاری و زیست محیطی آنها زمان استفاده از این ابزارها برای یافتن فرم ساختمان ها روبرو می شویم .

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.