989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعماریتکنولوژی معماریتأثیر فناوری در امروز و فردای دکوراسیون داخلی
تأثیر فناوری در امروز و فردای دکوراسیون داخلی

تأثیر فناوری در امروز و فردای دکوراسیون داخلی

تأثیر فناوری در امروز و فردای دکوراسیون داخلی

فناوری در دکوراسیون داخلی

بسیار واضح است که تکنولوژی  تقریباً همه جانبه بر زندگی ما اثر می گذارد. تأثیر فناوری بر صنعت طراحی داخلی نیز امری دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین مصلحت طراحان داخلی بر این است که از این فناوری های نوظهور آگاه باشند تا بتوانند خود را برای تغییر و تحول های پیش رو آماده کنند. امروزه مشتریان خواستار استفاده از فناوری های جدید در خانه ها و دفاتر خود هستند و طراحان داخلی چاره ای جز سازگاری با این خواسته مشتریان ندارند. پس اولین قدم آشنایی با این پدیده است و رسیدن به جواب این سؤال که آخرین فناوری در دکوراسیون داخلی چیست؟

فناوری شیوه طراحی داخلی را تغییر می دهد. نمونه هایی از فناوری های نوظهور که صنعت دکوراسیون داخلی را دگرگون می کنند و هر طراح داخلی باید به دنبال انطباق خود با آنها باشد عبارت اند از: خانه های هوشمند، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، جنبش خانه کوچک، خانه های سبز و چاپ سه بعدی. در ادامه به معرفی این فناوری ها می پردازیم.

فناوری در دکوراسیون داخلی
فناوری در دکوراسیون داخلی
خانه های هوشمند

خانه های هوشمند (Smart Home)

در ابتدا با تلفن های هوشمند سرو کار داشتیم و اما اکنون این خانه های هوشمند هستند که به ظهور رسیده اند. خانه های هوشمند در همه جا وجود دارند. گوگل هوم (Google Home) سال ها است که به عنوان یک مرکز کنترل نرم افزاری و در سمت یک دستیار شخصی زنگ هشدار و بلندگو در دسترس است. کار پیچیده ای نیست که با صحبت با دستگاه گوگل هوم خود تقاضای روشن شدن وسیله گرمایشی شما به هنگام نیاز برآورده شود و یا تلویزیون را خاموش کنید و حتی قرارهای بعدی خود را به خاطر بیاورید.

معرفی تکنولوژی این خانه های هوشمند شروع به تغییر طراحی معماری در خانه ها کرده است. طراحان داخلی باید به این امر توجه کنند که در طراحی خانه های هوشمند فضاهایی را برای اشیای هوشمند مانند کلید های روشنایی هوشمند، تلویزیون های هوشمند، ترموستات های هوشمند و امثال آن در نظر بگیرند. فناوری خانه های هوشمند یک فناوری انقلابی و برجسته می باشد که پتانسیل ایجاد تغییر کامل طرح های داخلی را دارد.

فناوری در دکوراسیون داخلی
واقعیت مجازی

واقعیت مجازی [(Virtual Reality (VR]

واقعیت مجازی یک تکنولوژی رایج است که ابتدا دنیای بازی ها را تغییر داد و اکنون شروع به تأثیرگزاری در دکوراسیون داخلی کرده است. طراحان داخلی که این تکنولوژی را به کار می گیرند از مزایای فراوان آن نیز بهره مند می شوند. به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی تصور کنید که مشتری خود را از طریق یک اتاق دیجیتال مجهز به تکنولوژی واقعیت مجازی به مشاهده طراحی خود دعوت کنید. تأثیر واقعیت مجازی بر طراحی داخلی غیر قابل چشم پوشی است.

فناوری در دکوراسیون داخلی
جنبش خانه کوچک

جنبش خانه کوچک (Tiny House Movement)

جنبش خانه کوچک توسط بسیاری از مردم در سراسر جهان با توجه به افزایش قیمت مسکن و همچنین هزینه های نگهداری آن صورت پذیرفته است. این جنبشی است که در آینده بر نحوه طراحی خانه تأثیر می گذارد.

جنبش خانه کوچک در مورد ساخت خانه هایی کوچک است که معمولاً بیش از ۳۷ متر مربع مساحت ندارند.باید توجه داشت که با وجود این حجم از فضا جایی برای به هدر دادن آن نداریم.

این امر چالش های جدیدی را برای طراحان دکوراسیون داخلی ایجاد کرده است زیرا آنها باید خانه هایی با طراحی کم حجم و متناسب با ابعاد کم طراحی کنند که از نظر بصری هم جذاب باشند. در طراحی این خانه های کوچک همه چیز باید کاربردی طراحی شوند و یا حتی بهتر از آن همه چیز باید کاربردهای زیادی داشته باشند. فضای زیر پله ها می تواند به عنوان انبار در نظر گرفته شوند و میزهای آشپزخانه دو کاربرده شوند و در مواقع لزوم میز تلویزیون هم باشند. طراحان داخلی لازم است تا خلاقیت خود را با فناوری های نوظهوری که بر کاهش فضاهای زندگی استوار است همسو نمایند.

فناوری در دکوراسیون داخلی
واقعیت افزوده

واقعیت افزوده[(Augmented Reality(AR]

واقعیت افزوده یک فناوری عالی و شگفت انگیز است که می تواند به طراحان داخلی کمک کند تا اتاق ها و مبلمان آنها را با استفاده از رندرهای سه بعدی اشیا و مبلمان و با استفاده از یک دستگاه دوربین تجسم کنند.

در کنار ارائه کمک های بصری به طراحان می توان از واقعیت افزوده برای اندازه گیری دقیق نیز استفاده کرد در این حالت فضای مناسب یک شی یا مبلمان تعیین و اندازه گیری دقیق می شود.

فناوری در دکوراسیون داخلی
خانه های سبز

خانه های سبز (Green Homes)

خانه های سبز خانه هایی هستند که برای محیط زیست پایدار طراحی و ساخته شده اند. با ظهور فناوری های متنوع و همچنین نگرانی های مربوط به محیط زیست در حال حاضر خانه های سبز به پدیده ای تبدیل شده اند که یک طراح داخلی در هنگام ارائه طرح های خود باید آنها را در ذهن داشته باشد.

فناوری در دکوراسیون داخلی
چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی (۳D Printing)

پیچیدگی شگفت انگیز طرحی که با چاپ سه بعدی ارائه می شود و همچنین مقرون به صرفه بودن آن به طرز چشمگیری در نحوه ارائه طراحی های داخلی تأثیر گذاشته است. به گفته برخی افراد این می تواند سرآغاز یک انقلاب صنعتی جدید نیز باشد.

طراحان داخلی می توانند از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت نمونه های اولیه و سریع از طرح های خود جهت ارائه به مشتریان استفاده نمایند و به مشتریان خود اجازه دهند تا ایده های طراحی را به شکل مینیاتوری لمس کنند. این فناوری رویای به حقیقت پیوسته طراحان داخلی است. با استفاده از این فناوری زمان بین شکل گیری ایده و اجرای طرح به شدت کاهش می یابد و به افزایش سرعت کار طراح داخلی می انجامد و از طرف دیگر هزینه های مشتری نیز کاهش می یابد؛ بردی برای دو طرف!

با ظهور چاپگرهای سه بعدی طراحان می توانند به ساخت تخیلات طراحی خود بپردازند و این در حالی است که این امر پیش از ظهور چاپ سه بعدی رویایی بیش نبود.

خانه های آینده چگونه به نظر می رسند؟

حال این سؤال مطرح می شود که با ظهور تکنولوژی های متنوعی مانند خانه های هوشمند و چاپ های سه بعدی و همچنین با سیاست های متنوعی که با هدف ایجاد یک محیط پایدار و سازگار با محیط زیست انجام می شود خانه های آینده ما چگونه به نظر خواهند رسید؟

به طور یقین می توان گفت که آینده همه چیز و از جمله طراحی خانه های آینده بر پایه راحتی است.
ایو بهار (Yves Béhar) طراح صنعتی و بنیانگذار فیوزپروجکت (Fuseproject) گفت: «از نظر من خانه در ۲۰ سال آینده جایی است ساکت، متمرکز بر تعاملات انسان، پایدار، سالم و از لحاظ تجربی منحصر به فرد برای ساکنین خود. من سیستم های یک خانه را کارآمد می بینم. هنگامی که در فضا قدم می زنم احساس صلح بیشترین حسی است که دارم.»

شاید یکی از مهم ترین و چشمگیرترین گرایشات در طراحی خانه ایجاد فضای همسو با محیط پایدار است. مواد تجدید پذیر و با قابلیت بازگشت به محیط زیست بیشتر در ساخت خانه های آینده مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین احتمال دارد که در طراحی خانه های آینده فضاهای بیرونی به داخل خانه بیایند. باغ های سرپوشیده و یا گیاهان زراعی در داخل خانه ها تجمیع می شوند تا به شما حس طبیعت در فضای داخل خانه را بدهد.

طرح های معماری در خانه های آینده در حال تغییر به شکل های منحصر به فرد و با ارتفاعات جدید است که این امر مبین به کارگیری معماری پویاست. هر کاری در آینده امکانپذیر است. استفاده از مبلمان هوشمندی که دارای قابلیت تغییر در ارتفاع می باشد می تواند در صورت لزوم به شما حداکثر راحتی را ارائه کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.