989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهسختی خمشی تیرهای بتنی پس تنیده خورده شده

سختی خمشی تیرهای بتنی پس تنیده خورده شده

خلاصه

تحت بارگذاری سرویس و اقدامات محیطی، خوردگی رشته های فولادی بار ترک خوردگی و بار نهایی تیرهای بتن پس تنیده (PTC) را کاهش می دهد. همچنین منجر به کاهش سختی خمشی می شود و از این رو انحراف تیرها را تحت بار یکسان افزایش می دهد. به منظور ارزیابی موثرتر تخریب سختی تیرهای بتن پس تنیده خورده شده (CPTC)، یک مدل تجربی در این کار برای ارزیابی سختی با در نظر گرفتن اثر خوردگی رشته‌های فولادی پیشنهاد شده‌است. در مدل پیشنهادی، سفتی ترک و سفتی پس از ترک به طور جداگانه ارزیابی شده و معادلات گشتاور ترک و ممان نهایی استخراج شده است. مدل پیشنهادی با داده های تجربی تایید می شود. نتایج نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی می‌تواند تغییرات سختی را در طول کل فرآیند بارگذاری پیش‌بینی کند و انحراف‌های پیش‌بینی‌شده توسط مدل پیشنهادی مطابقت خوبی با مقادیر تجربی دارند. ثابت شده است که مدل پیشنهادی قادر به پیش‌بینی مؤثر کاهش سختی تیرهای CPTC ناشی از خوردگی رشته‌های فولادی است و می‌تواند وابستگی سختی خمشی به افت خوردگی رشته‌های فولادی و بارهای خارجی را آشکار کند.

معرفی

تیرهای بتن پس تنیده (PTC) به دلیل استحکام بالا و دوام برتر به انتخاب اصلی برای ساخت پل تبدیل شده اند [1]، [2]، [3]، [4]. در طول عمر مفید، خوردگی رشته های فولادی تهدید اصلی برای ایمنی و قابلیت سرویس دهی تیرهای PTC است [5]، [6]، [7]، [8]. پس از خوردگی رشته های فولادی، سطح مقطع آن کوچکتر می شود، کرنش پیش کششی آن کاهش می یابد و استحکام پیوند بین رشته های فولادی و دوغاب اطراف به تدریج بدتر می شود [9، [10]، [11]، [12]. با افزایش درجه خوردگی، بار ترک خوردگی و بار نهایی تیرهای PTC به تدریج کاهش می‌یابد و سفتی خمشی کاهش می‌یابد که منجر به افزایش انحراف تیر تحت همان بار می‌شود [13]، [14]، [15]. با کاهش سفتی تیرهای بتن پس تنیده (CPTC) خورده شده، انحراف به تدریج افزایش می یابد که بر عملکرد سازه از نظر قابلیت سرویس و ظرفیت باربری تأثیر می گذارد. بنابراین، ارزیابی سختی خمشی تیرهای CPTC در طول کل فرآیند بارگذاری مهم است.

ارزیابی سختی تیرهای PTC توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است و پیشرفت های قابل توجهی انجام شده است. دو و همکاران [16] از مدل برانسون [17] برای تخمین انحراف تیرهای پیوسته بتنی نیمه پیش تنیده غیرپیوندی با تبدیل تقریباً میلگردهای پیش تنیده غیرپیوندی به تاندون های پیش تنیده با سطح مقطع معادل استفاده کرد. وو و همکاران [18] یک روش المان محدود ماکرو غیر خطی با اینرسی متوسط ​​همگن به عنوان ویژگی اصلی برای محاسبه انحراف و ظرفیت باربری نهایی تیرهای PTC پیشنهاد کرد. فو و همکاران [19] یک روش ارزیابی سختی بر اساس الگوی ترک واقعی ایجاد کرد و سختی تیرهای PTC ترک خورده را با محاسبه تغییرات اینرسی مقاطع کلیدی بدست آورد. کیم و لی [20] یک مدل غیر خطی ارائه کردند که می تواند رفتار خمشی اعضای PTC با تاندون های بدون پیوند را در سراسر حالت های حد الاستیک و غیرکشسان تا حالت حد نهایی پیش بینی کند. یانگ و همکاران [21] یک مدل پیش بینی صریح برای انحراف طولانی مدت سازه های بتنی پیش تنیده با استفاده از روش سطح پاسخ پیشنهاد کرد. با این حال، بیشتر مطالعات بر روی تیرهای خورده نشده متمرکز بود که در آن خوردگی رشته های فولادی نادیده گرفته شد.

اخیراً برخی از مدل‌های ارزیابی سختی با در نظر گرفتن تأثیر خوردگی رشته‌های فولادی پیشنهاد شده‌اند. هوانگ و همکاران [22] حالت های شکست و انحراف دهانه میانی تیرهای T بتنی نیمه پیش تنیده تحت درجات خوردگی مختلف رشته های فولادی را با آزمایشات خستگی خمشی بررسی کرد و روش های محاسبه سختی خمشی و انحراف تیرهای T بتنی نیمه پیش تنیده خورده را ارائه کرد. بارگذاری خستگی Vereecken و همکاران [23] رابطه بین افت خوردگی رشته های فولادی و ضریب کاهش سختی بتن را با تعیین نسبت انبساط محصولات خوردگی رشته های فولادی و انتشار ترک در سطوح مختلف پیش تنیدگی به دست آورد. بر اساس روش محاسبه سختی GB 50010-2010 “کد طراحی سازه های بتنی” [24]، Zeng و همکاران. [25] یک مدل سختی تیرهای CPTC را با معرفی پارامترهای خوردگی رشته های فولادی و ضرایب کاهش سختی تیر ایجاد کرد. وانگ و همکاران [26] یک مدل سختی تیرهای CPTC را با تجزیه و تحلیل پدیده شکست تیرهای نمونه، برازش داده‌های تجربی و اصلاح ضرایب کاهش سختی تیرها ایجاد کرد. اگرچه مدل‌های بالا تأثیر خوردگی رشته‌های فولادی را در نظر گرفته‌اند، اما مدل‌های [22]، [23] عمدتاً تغییرات سختی تحت بارگذاری خستگی و کاهش سختی بتن ناشی از انبساط خوردگی رشته‌های فولادی را بررسی کردند. و پیش‌بینی‌های مدل در [25]، [26] محافظه‌کارانه هستند (به بخش 4.2 مراجعه کنید).

بنابراین، هدف از این مطالعه ارائه یک مدل جدید برای ارزیابی سختی خمشی تیرهای CPTC برای کل فرآیند بارگذاری است. در مدل پیشنهادی، سفتی قبل و بعد از ترک به طور جداگانه ارزیابی می‌شود و معادلات گشتاور ترک و ممان نهایی به‌ترتیب استخراج می‌شود. پس از آن، مدل سختی پیشنهادی با داده های تجربی به دست آمده از یک پایگاه داده جمع آوری شده در ادبیات تأیید می شود. نتایج نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی می‌تواند به طور موثر تغییر سختی را در کل فرآیند بارگذاری پیش‌بینی کند که با مقادیر تجربی مطابقت خوبی دارد. این مدل را می توان برای ارزیابی تخریب سفتی خمشی ناشی از خوردگی سازه های CPTC در محیط های خورنده استفاده کرد.

قطعات بخش

مدل سختی پیشنهادی تیرهای بتنی پس تنیده خورده شده

در طول کل فرآیند بارگذاری، رابطه گشتاور – انحنای تیرهای CPTC در شکل 1 نشان داده شده است [27]، [28]، [29]، که در آن φcr و φ u به ترتیب انحنای ترک و انحنای نهایی، cr هستند. و u به ترتیب لحظه ترک و لحظه نهایی، φ b انحنای بین انحنای ترک و انحنای نهایی، و b لحظه بین لحظه ترک و لحظه نهایی است. قبل از ترک خوردن، تیر CPTC در مرحله الاستیک است [30] و خمیدگی لحظه ای آن

الگوریتم ارزیابی سختی بر اساس مدل پیشنهادی

الگوریتم تعیین سختی تیرهای CPTC بر اساس مدل پیشنهادی در شکل 8 نشان داده شده است. عمدتاً دو بخش وجود دارد، یعنی سختی قبل یا در هنگام ترک و بعد از ترک خوردن تیر. جزئیات به شرح زیر ارائه شده است:

  • (1)

    سفتی ترک خوردگی ( 1 ) را محاسبه کنید. افت سطح مقطع رشته های فولادی ( η s ) را تعیین کنید، η s را به معادله جایگزین کنید. (2)، ضریب کاهش سفتی ترک خوردگی ( βcr ) را می توان به دست آورد و β cr را جایگزین معادله کرد (1)، سفتی ترک خوردگی می تواند

تایید مدل پیشنهادی

به منظور تأیید صحت و کاربرد مدل پیشنهادی برای پیش‌بینی انحراف تیرهای CPTC، مقادیر پیش‌بینی‌شده با مقادیر تجربی و برخی از مدل‌های موجود مقایسه می‌شوند [25، [26].

محدودیت های مدل پیشنهادی

در مقایسه با مقادیر تجربی از پایگاه داده (نگاه کنید به جدول 1 و [47]، [48]) و مقادیر پیش بینی شده توسط مدل های سختی موجود [25]، [26]، مشخص شد که مدل سختی پیشنهادی در مطالعه حاضر می تواند بیشتر به طور موثر تغییرات سختی تیرهای CPTC را در طول کل فرآیند بارگذاری پیش بینی می کند. با این حال، برخی از محدودیت ها باید شناسایی شوند.

  • نیروی پیش تنیدگی موثر رشته های فولادی در تیرهای CPTC پارامتر قابل توجهی است، اما در اکثر آزمایشات ارائه نشده است.

نتایجی که اظهار شده

یک مدل سختی تیرهای CPTC در این مقاله پیشنهاد شده است که برای کل فرآیند بارگذاری قابل استفاده است و معادلات ترک و ممان نهایی استخراج شده است. یک پایگاه داده تجربی برای تأیید صحت و کاربرد مدل پیشنهادی ایجاد شده است. بر اساس این مطالعه می توان به نتایج زیر دست یافت:

  • (1)

    خوردگی باعث کاهش کرنش پیش کششی رشته های فولادی می شود که منجر به کاهش نیروی پیش تنیدگی موثر تیر PTC می شود. روش پیشنهادی می تواند

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.