خلاصه
چولگی زیاد در پل ها توزیع بار زنده را تغییر می دهد و مشکلات عملکردی مانند ترک خوردگی عرشه، جابجایی های روبنا در صفحه (افقی) و مشکل یاتاقان را ایجاد می کند. جابجاییهای روسازه در صفحه، که به آن قفسهبندی نیز گفته میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا باعث ناهماهنگی روبناها و دالهای نزدیک، یاتاقانهای تنش و درزهای انبساط میشود. این مطالعه دو هدف داشت: ارزیابی توزیع بار زنده در پلهای اریب و درک اینکه چگونه چولگی بر جابجاییهای روسازه درون صفحه تأثیر میگذارد. تأثیر جزئیات طراحی پل بر توزیع بار زنده و جابجاییهای روبنای درون صفحه از طریق مطالعات پارامتریک بر روی پلهای بسیار اریب ارزیابی شد.
یک پل عرشه بتنی سه دهانه تیر آهنی با چولگی 47 درجه بار آزمایش شد. نتایج آزمایش بار برای اعتبارسنجی تحلیلهای المان محدود که برای درک تأثیر زاویه انحراف مختلف، ویژگیهای پل و تثبیت یاتاقان بر توزیع بار زنده و جابجاییهای روسازه درون صفحه مورد استفاده قرار گرفت، استفاده شد. توانایی انجمن آمریکایی مقامات بزرگراه و حمل و نقل بار و ضریب مقاومت طراحی پل مشخصات طراحی (AASHTO LRFD BDS) برای ضبط دقیق توزیع بار زنده برای پل های تیر آهنی مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج آزمایش میدانی، متشکل از کرنشهای برشی خمشی تیر و عمودی اندازهگیری شده از طریق گیجهای کرنشی که به صورت استراتژیک در یکی از دهانههای بیرونی قرار دارند، و مطالعات پارامتریک نشان داد که AASHTO LRFD BDS توزیع برش و گشتاور را به ترتیب بسیار محافظهکارانه و نزدیک پیشبینی میکند. تغییرات دمای فصلی برای ایجاد جابجایی های روبنا در صفحه (افقی) کافی بود. این جابجایی ها باعث چرخش روبنا به سمت گوشه های منفرد و حاد برای تغییرات دمایی منفی و مثبت شد. زوایای انحرافی بزرگترمنجر به جابجایی های عرضی بیشتر (یعنی عمود بر محور طولی پل) در یاتاقان های تیر می شود. جابجایی های طولی (یعنی موازی با محور طولی پل) به طور مداوم کوچکتر از جابجایی های عرضی بودند و تحت تأثیر کجی قرار نمی گرفتند. ترتیبات تثبیت بلبرینگ مخلوط، با یاتاقانهای ثابت و انبساط روی یک پایه، جابجاییهای عرضی روبنا در صفحه محدود.
معرفی
هدف از این مقاله نشان دادن تأثیر چولگی زیاد بر توزیع بار و جابجاییهای روبنا در صفحه (افقی) پلهای تیر فولادی است. اگر روبنای آن برای رفع نیازهای هندسی بر زیر بنای آن عمود نباشد، پل دارای کجی است. زاویه انحراف بالا به دو صورت پاسخ پل را تحت تأثیر قرار می دهد: 1) مسیرهای بار گرانشی را اصلاح می کند و 2) جابجایی های روبنا در صفحه را تحت بارگذاری طولانی مدت تقویت می کند. مشکلات مربوط به انحراف معمولاً برای انحراف های بیش از 30 درجه مشاهده می شود که در این مقاله از آن به عنوان “کیول بالا” یاد می شود.
ابتدا، روبنای لوزی شکل، مسیرهای بار گرانشی را اصلاح میکند، و به تنظیماتی برای تحلیلهای سادهشده برای در نظر گرفتن اثرات کجرویی نیاز دارد. مطالعاتی در مورد اثرات کج روی برش [1]، [2]، [3]، [4]، [5]، [6] و گشتاور [2]، [5]، [7]، [8]، [9] ، [10]، [11] توزیع بین تیرها نشان داد که نیروهای برشی در انتهای تیرهای با تکیه گاه ساده [3] و [4] پیوسته [4] به طور قابل توجهی در گوشه های منفرد افزایش می یابد و در گوشه های حاد کاهش می یابد، که در امتداد خطوط تکیه گاه تغییر می کند [6]. گشتاورهای تیر در امتداد دهانه با افزایش زوایای انحرافی کاهش مییابد [9]، [10]، [11].
پیشبینیهای ضریب توزیع از تحلیل المان محدود الاستیک خطی (FEA) [1]، [2]، [7]، [9] یا نتایج آزمایش بار [8] نشان داد که طراحی پل طراحی ضریب بار و مقاومت، انجمن مقامات بزرگراهها و حملونقل آمریکا مشخصات (AASHTO LRFD BDS) گشتاور [7]، [9] و عوامل توزیع برشی [1] ممکن است در پلهای اریب بیش از حد محافظهکار باشند، اما در شرایط خاص برای ممان [8] غیر محافظهکار باشند. اکثر مطالعات فوق در مورد توزیع بار متکی به روشهای تحلیلی بودند. برای تایید مشاهدات تحلیلی به داده های آزمایشی اضافی نیاز است. این مقاله دادههای آزمایش میدانی را در مورد توزیع بار ارائه میکند، از روشهای تحلیلی برای به دست آوردن توزیع بار زنده بر روی پلها با ویژگیهای متفاوت استفاده میکند و دقت فاکتورهای توزیع بار زنده AASHTO LRFD BDS (LLDF) را برای این پارامترها ارزیابی میکند.
ثانیاً، چولگی به طور قابل توجهی بر جابجایی ها و تنش های روبنای درون صفحه تحت بارگذاری طولانی مدت تأثیر می گذارد و به طور بالقوه منجر به مشکلات عملکرد می شود [21]. یک نظرسنجی که در میان مهندسان تعمیر و نگهداری پل منطقه ای وزارت حمل و نقل ایالت نیویورک (DOT) انجام شد، نشان داد که 96٪ (22 از 23) از شرکت کنندگان پل های اریب را برای داشتن نیازهای تعمیر و نگهداری بالاتر مشاهده کردند. یکی از این مشکلات سرویس، قفسه بندی پل است، به عنوان مثال، حرکت عرضی به محور پل، چرخش در صفحه یا اعوجاج روبنا در طول زمان. قفسه پل معمولاً با ناهماهنگی روبنا و دال های نزدیک یا با تغییر شکل های بزرگ در یاتاقان های تیرها همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است قابل مشاهده است. ناهماهنگی تیرها و یاتاقان ها می تواند بر یاتاقان ها فشار بیش از حد ایجاد کند و باعث جدا شدن تیرها در زمان جابجایی های زیاد شود.
جابجاییهای طولی عرشه (موازی با ترافیک) و عرضی (عمود بر ترافیک) [13]، جابجاییهای یاتاقان [14] و نیروها در یاتاقانها [13]، [14] با افزایش زوایای انحراف پلها در پیکربندیهای بلبرینگ معمولی افزایش مییابند. وسیله FEA این جابجایی ها و نیروها را می توان با ترتیبات تثبیت یاتاقان بر روی پایه ها [15] همانطور که از طریق نظارت طولانی مدت پل نشان داده شده است، کنترل کرد.
یک رویکرد تحلیلی، بر اساس روش سختی ماتریس، برای تعیین حرکات حرارتی در پلهای اریب و منحنی پیشنهاد شد [16]، [17]. با این حال، فقط پیشبینیهای حرکت طولی به خوبی با اندازهگیریهای میدانی مقایسه شد. پایش پل نشان داد که حرکات طولی در پل های اریب و غیر اریب مشابه است. این نتیجه مورد انتظار است زیرا حرکات عرضی در پل های اریب در مقایسه با طول تیرها کوچک است که به نوبه خود باعث ایجاد زوایای چرخش روبنای کوچک می شود. بنابراین، تغییر شکل حرارتی طولی موثر (یعنی در طول با استفاده از زاویه چرخش پیش بینی شده) یک پل اریب تقریباً معادل آن در همتای غیر اریب است.
در میان مطالعات ذکر شده در مورد حرکات مربوط به چولگی تحت بارگذاری طولانی مدت، تنها چند پل با یاتاقان های نیمه انبساط یا انبساط مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ یک از آنها چرخش های درون صفحه ای روسازه های پل اریب و رابطه آنها با بارهای حرارتی را مطالعه نکردند. علاوه بر این، هیچ یک اثرات ویژگی های پل (جزئیات طراحی و هندسه) را بر پاسخ جابجایی مطالعه نکردند. این تحقیق این شکاف ها را پر می کند.
توزیع بار زنده و جابجاییهای افقی روبنای پلهای فولادی با شیب بالا کانون این مقاله است. مشکلات سرویس ممکن است شامل ترک خوردگی عرشه در الگوهای مشخصه انحراف [18]، [19]، [20]، [21] و فشار بیش از حد یاتاقان ها باشد که جابجایی های افقی را مهار می کند. بررسی این موارد از حوصله این مقاله خارج است اما می توان آن را در جای دیگری یافت [18]، [19]، [20]، [21].
این مقاله بررسی تاثیر کج روی پلهای فولادی را از طریق آزمایش میدانی یک پل و FEA معتبر ارائه میکند. از آزمایش میدانی و نتایج FEA برای ارزیابی سطح محافظه کاری در LLDFهای AASHTO LRFD BDS استفاده شد [22]. اثرات چوله بر توزیع بار زنده و رابطه چولگی با جابجاییهای روبنای درون صفحه برای ویژگیهای مختلف پل مورد بررسی قرار گرفت. یک پیکربندی جدید یاتاقان (به نام پیکربندی بلبرینگ مخلوط) که پتانسیل محدود کردن قفسه بندی را دارد، معرفی شده است.
قطعات بخش
اهمیت تحقیق
اگرچه مطالعاتی در ادبیات مربوط به LLDFها وجود دارد، این تحقیق دادههای آزمایشی حیاتی را برای ارزیابی LLDF برای پلهای تیر فولادی با شیب بالا ایجاد کرد. دادههای آزمایشی موجود در ادبیات محدود است، بهویژه در مقیاس کامل، پلهای دارای شیب زیاد که در حال خدمت هستند. پلهای در حال کار متفاوت از پلهای آزمایششده در آزمایشگاهها رفتار میکنند، زیرا قرار گرفتن در معرض محیط و پیری ممکن است سختی پل و شرایط مرزی را تغییر دهد. آزمایش میدانی همچنین یک ارزیابی واقع بینانه از
ویژگی های پل آزمایش شده
پل آزمایش شده در زمان آزمایش 24 ساله بود و ترافیک بزرگراه ایالتی در ویسکانسین را حمل می کرد. روبنا دارای سه دهانه پیوسته و زاویه انحراف 47 درجه بود. اطلاعات کلی طراحی و هندسه در شکل 2 ارائه شده است. روبنا دارای یک عرشه با ضخامت 20.3 سانتی متر (8.0 اینچ)، عرشه ریخته گری بتنی در محل، کامپوزیت با شش تیر فولادی و شیب 0.8 متر (32 اینچ) بود. جان پناه های صورت عرشه و تیرها در طول دهانه ها به جز فاصله 2.2 متری (7.25 فوت) و 2.3 متری (7.5) ترکیبی بودند.
اجزای مدل
از یک نرم افزار تحلیل سازه تجاری [24] استفاده شد. عرشه با استفاده از عناصر پوسته 4 گره مدل سازی شد. تیرها با عناصر قاب 2 گره مدلسازی شدند و از مرکز عرشه خارج شدند. گره های افست عناصر قاب و پوسته به طور صلب در گره های انتخاب شده به هم متصل شدند و عمل ترکیبی کاملی را بین تیرها و عرشه فراهم کردند. گره های عناصر قاب و پوسته ممکن است مستقیماً به هم متصل شوند زیرا درجات آزادی ثابتی دارند، یعنی سه درجه انتقالی و سه درجه چرخشی.
اثرات زاویه انحراف و عناصر ثانویه بر توزیع بار زنده
FEA برای یک مطالعه پارامتری برای ارزیابی اثرات زاویه کج و عناصر پل ثانویه بر توزیع بار زنده با استفاده از پل آزمایش شده (شکل 2) به عنوان پایه استفاده شد. بارگیری در نظر گرفته شده AASHTO HL93 بود. زاویه انحراف به صورت 0 درجه، 15 درجه، 30 درجه، 45 درجه و 60 درجه متغیر بود. آنالیزها برای پل های بدون دیافراگم (مدل پایه در شکل 10، شکل 11)، فقط با دیافراگم انتهایی و با هر دو دیافراگم انتهایی و میانی بین تیرها انجام شد. شکل 10، شکل 11 حداکثر گشتاورهای خمشی را نشان می دهد
تأثیر هندسه پل بر توزیع بار زنده
برای درک اثرات هندسه پل بر توزیع بار زنده، تجزیه و تحلیل با پارامترهای نشان داده شده در جدول 1 انجام شد. زاویه انحراف در 60 درجه ثابت نگه داشته شد. تعداد دهانه ها، عرض پل، حداکثر نسبت ابعاد (L/W) همه دهانه ها، عمق تیر، فاصله تیرها، ضخامت عرشه، اتصال تیر به عرشه متغیر بودند. مورد 0 مربوط به پل آزمایش شده اما با زاویه انحراف 60 درجه است. فونت پررنگ در جدول 1 نشان دهنده متغیرهایی است که در هر مورد تغییر کرده اند.
معنی دار نیست
اثرات زاویه انحراف بر جابجایی های روبنا در صفحه (قفسه بندی)
چرخشهای روبنا در صفحه افقی (که به آن قفسهبندی نیز میگویند) با بارگذاری طولانیمدت و انحراف همراه بوده است [13]، [14]، [16]، [17]، [26]، [27]. جابجایی روبناها به خوبی با تغییرات دما همبستگی دارد [21]. بنابراین، تغییرات دمای فصلی، که فقط برای روبنا اعمال میشود، برای درک جابجاییها با استفاده از FEA استفاده شد. جابجایی های روسازه در صفحه به عنوان جابجایی در یاتاقان ها به دست آمد.
پل آزمایش شده (شکل 2) به عنوان پایه در نظر گرفته شد
تأثیر هندسه پل بر جابجاییهای روبنای درون صفحه (قفسهبندی)
تاثیر جزئیات پل و هندسه بر جابجاییهای روسازه درون صفحه تحت بارگذاری حرارتی با استفاده از FEA معتبر بررسی شده است. موارد تجزیه و تحلیل در جدول 1 توضیح داده شده است. پل آزمایش شده (شکل 2) با انحراف 60 درجه (مورد 0 در جدول 1) به عنوان خط پایه استفاده شد. پل ها در معرض بارگذاری حرارتی -42 درجه سانتیگراد بودند.
شکل 14a جابجایی های طولی و عرضی بلبرینگ را برای همه موارد نشان می دهد. شکل 14b-d جابجایی های یاتاقان را در چهار گوشه پل به صورت اشکال تغییر شکل یافته در پلان نشان می دهد.
تأثیر ترتیبات ثابت یاتاقان بر جابجایی های روسازه (قفسه بندی)
ممکن است برای محدود کردن حرکات روبنای عرضی ناشی از دما از یک آرایش ثابت یاتاقان استفاده شود. چنین پیکربندی در یک پل کج بسیار بالا در شهرستان میلواکی، ویسکانسین به کار گرفته شد تا جابجایی ها را در درزهای انبساط تحت محدودیت های مشخص نگه دارد. در این چیدمان، بر روی همان پایه، برخی از یاتاقان ها ثابت هستند و برخی از یاتاقان ها اجازه انبساط را می دهند. پایش طولانی مدت جابجایی های یاتاقان گوشه ای منتخب این پل نشان داد که جابجایی های عرضی کم بوده است.
نتیجه گیری
این مطالعه تغییرات مربوط به انحراف را در توزیع بار زنده و جابجاییهای روبنا در صفحه بررسی کرد. آنالیزهای تایید شده با دادههای آزمایش بار میدانی یک پل فولادی برای مطالعه زوایای کجی مختلف، ویژگیهای هندسی (تعداد دهانهها، عرض عرشه، عمق تیر، فاصله تیر، ضخامت عرشه و اتصال کامپوزیت تیر-عرشه) و آرایشهای بلبرینگ تیر مورد استفاده قرار گرفت.
دیدگاه خود را بنویسید