خلاصه
پایه های پل سگمنتال پیش ساخته پس از کشش ثابت شده است که راه حلی جذاب برای ساخت پل تسریع شده و مقاومت لرزه ای است. اگرچه تلاشهای تحقیقاتی گستردهای برای درک عملکرد لرزهای چنین پایههایی تحت بارگذاری شبه استاتیکی و حرکات زمینی یک طرفه/دو جهته انجام شده است، اطلاعات محدودی در مورد رفتار دینامیکی آنها هنگام قرار گرفتن در معرض حرکات زمینی سه جهته وجود دارد. بنابراین، این مطالعه آزمایش های جدول تکان دادن را انجام دادروی یک پایه لولهای فولادی دو پوسته پرشده از بتن پیشساخته ابتکاری پستنیده (CFDST) برای بررسی رفتار لرزهای آن تحت مجموعهای از حرکات زمین دور میدان سه جهته اعمال شده. در مجموع شش پایه 1/5 مقیاس شده با جزئیات طراحی متفاوت، از جمله یک پایه یکپارچه به عنوان مرجع، دو پایه پیشتنیده سگمنتال بدون میلههای اتلاف انرژی داخلی (ED) اما مقادیر مختلف تاندونهای پیش تنید، و سه پایه پیشتنیده سگمنتال بررسی شدند. با مقادیر مختلف میله های ED. مشخص شده است که پاسخهای جابجایی نسبی با افزایش مقدار تاندونهای پیش تنیدگی یا میلههای ED کاهش مییابد. پایه های سگمنتال بدون میله های ED به وضوح وقتی PGA به 0.3 رسید پیچ خورد g تحت تحریکات حرکت زمین سه جهته، در حالی که پایه های سگمنتال با میله های ED به دلیل مقاومت برشی اضافی در سراسر اتصالات ارائه شده توسط میله های ED نبودند. علاوه بر این، پاسخهای دینامیکی پایههای قطعهای با و بدون تحریک حرکت عمودی زمین برای بررسی تأثیر حرکت عمودی زمین بر رفتار لرزهای آنها با جزئیات مقایسه شد. مشخص شده است که تغییر در پاسخ شتاب عمودی ناشی از تحریک حرکت عمودی زمین در مقایسه با تغییر در شتابهای جانبی، جابجاییهای نسبی و افزایش نیروی تاندون اهمیت قابلتوجهی دارد. در نتیجه، نیروی فشاری محوری و همچنین مقاومت برشی در سراسر اتصال ایجاد شده توسط بار مرده تقریباً 33 درصد به دلیل ظهور حرکت عمودی زمین در PGA 0.7 گرم کاهش یافت .
معرفی
پایه پل سگمنتال پیش ساخته پس کشیده یکی از انواع بسیاری از اعضای پیش ساخته در پل های پیش ساخته است. در مقایسه با پایه های یکپارچه، این اسکله دارای مزایای ظرفیت خود مرکزی عالی، تسریع ساخت و ساز با مونتاژ قطعات پیش ساخته با تاندون های پیش تنیده، به حداقل رساندن اختلال در ترافیک و بهبود کیفیت ساخت و ساز است [1]، [2]. برای ترویج کاربرد چنین پایه پل در مناطق مستعد لرزهخیز، در سالهای اخیر علاقههای بیشتری به درک رفتارهای هیسترتیک و دینامیکی پایههای سگمنتال پیش ساخته پستنیده شده است.
بیشتر مطالعات قبلی بر رفتار هیسترتیک پایههای سگمنتال پیش ساخته پستنیده تحت بارگذاری چرخهای جانبی یک طرفه متمرکز بودند. اثر پارامترهای مختلف طراحی از جمله وضعیت اتصال تاندونهای پیش تنیدگی، دستگاههای اتلاف انرژی (ED)، نسبت ابعاد، نسبت بار محوری کل ناشی از بار مرده و نیروی پیش تنیدگی اولیه، و مقادیر میلههای ED به طور سیستماتیک بررسی شده است [3] ، [4]، [5]، [6]، [7]. با انجام تجزیه و تحلیل اجزای تغییر شکل پایههای سگمنتال پیشتنششده، برخی از محققین خاطرنشان کردند که باز شدن اتصال پایین عامل اصلی جابجایی کل پایه تحت بارگذاری چرخهای جانبی یکطرفه است [8]، [9]، [10]. برای بررسی رفتار دینامیکی چنین پایه هایی تحت تحریکات زلزله، حرکت زمین یک طرفه در آزمایشات میز تکان دادن محدود در نظر گرفته شد. به عنوان مثال، یاماشیتا و همکاران. [11] آزمایشهای میز تکاندهنده یک طرفه را روی پایههای بتن مسلح بخش پیشساخته (RC) با و بدون میلگرد ED انجام داد. نتایج آزمایش نشان داد که تقاضای جابجایی بسیار بیشتر از پایههای RC یکپارچه بود. برخی از محققان از مواد جدید (به عنوان مثال، بتن فوق العاده با کارایی بالا (UHPC) [12] و پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)) [13] برای پایه های سگمنتال پیش ساخته، با هدف کنترل آسیب بتن در رابط های گهواره ای استفاده کرده اند. آسیب بخش ناچیز و جابجایی باقیمانده حتی زمانی که شدت حرکت زمین بیشتر از مقدار طراحی بود مشاهده شد. [11] آزمایشهای میز تکاندهنده یک طرفه را روی پایههای بتن مسلح بخش پیشساخته (RC) با و بدون میلگرد ED انجام داد. نتایج آزمایش نشان داد که تقاضای جابجایی بسیار بیشتر از پایههای RC یکپارچه بود. برخی از محققان از مواد جدید (به عنوان مثال، بتن فوق العاده با کارایی بالا (UHPC) [12] و پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)) [13] برای پایه های سگمنتال پیش ساخته، با هدف کنترل آسیب بتن در رابط های گهواره ای استفاده کرده اند. آسیب بخش ناچیز و جابجایی باقیمانده حتی زمانی که شدت حرکت زمین بیشتر از مقدار طراحی بود مشاهده شد. [11] آزمایشهای میز تکاندهنده یک طرفه را روی پایههای بتن مسلح بخش پیشساخته (RC) با و بدون میلگرد ED انجام داد. نتایج آزمایش نشان داد که تقاضای جابجایی بسیار بیشتر از پایههای RC یکپارچه بود. برخی از محققان از مواد جدید (به عنوان مثال، بتن فوق العاده با کارایی بالا (UHPC) [12] و پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)) [13] برای پایه های سگمنتال پیش ساخته، با هدف کنترل آسیب بتن در رابط های گهواره ای استفاده کرده اند. آسیب بخش ناچیز و جابجایی باقیمانده حتی زمانی که شدت حرکت زمین بیشتر از مقدار طراحی بود مشاهده شد. بتن فوق العاده با کارایی بالا (UHPC) [12] و پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)) [13] برای پایه های سگمنتال پیش ساخته، با هدف کنترل آسیب بتن در رابط های گهواره ای. آسیب بخش ناچیز و جابجایی باقیمانده حتی زمانی که شدت حرکت زمین بیشتر از مقدار طراحی بود مشاهده شد. بتن فوق العاده با کارایی بالا (UHPC) [12] و پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)) [13] برای پایه های سگمنتال پیش ساخته، با هدف کنترل آسیب بتن در رابط های گهواره ای. آسیب بخش ناچیز و جابجایی باقیمانده حتی زمانی که شدت حرکت زمین بیشتر از مقدار طراحی بود مشاهده شد.
با توجه به اینکه برانگیختگی های زلزله یک جهته نیستند، چند محقق رفتار هیسترتیک و دینامیکی پایه های قطعه قطعه پیش ساخته پس تنیده تحت بارهای چرخه ای جانبی دو طرفه و حرکات زمین دو طرفه را با مطالعات عددی و تجربی جامع بررسی کردند [14, [15]، [16]، 17، [18]، [19]، [20]، [21]. به عنوان مثال، لی و همکاران. [14] و جیا و همکاران. [15] تأثیر جهتهای بارگذاری جانبی بر عملکرد لرزهای پایههای سگمنتال پیش ساخته را بررسی کردند. مشخص شده است که مسیرهای بارگذاری تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد دو محوری پایههای سگمنتال دارند و در نظر گرفتن جهت بارگذاری متعامد فقط در طراحی پایههای سگمنتال پیش ساخته محافظهکارانه نیست زیرا ممکن است آسیب محلی و جابجایی باقیمانده را دست کم بگیرد. لی و همکاران [16]، [17] آزمایشهای میز تکاندهنده دو طرفه را برای مطالعه عملکرد لرزهای پایههای RC سگمنتال پیشساخته و پایههای سگمنتال ژئوپلیمری تقویتشده با BFRP انجام داد. مشخص شده است که پایههای سگمنتال پیشساخته بدون کلیدهای برشی ممکن است تحت حرکات دو جهته زمین به دلیل گشتاور پیچشی ناشی از حرکات دو طرفه زمین، پیچش آشکاری را تجربه کنند. ایچیکاوا و همکاران [18] همچنین دریافته است که پیچش ممکن است در مفاصل بین بخشهای پایه UHPC سگمنتال پس کشنده، زمانی که تحت بارگذاری چرخهای دو طرفه مداری قرار میگیرد، رخ دهد. صالحی و همکاران [19] عملکرد لرزه ای پایه های بتنی بخش پیش ساخته پس تنیده را تحت آزمایش های ترکیبی بارگذاری جانبی-پیچشی تک محوری و بارگذاری جانبی دو محوره مقایسه کرد. نتایج آزمایش نشان داد که پایهها قابلیتهای خود محوری پیچشی پایینی دارند و ممکن است برای کنترل آسیب بیشتر در اسکلههایی که اثرات دو محوری قابلتوجهی دارند، حفاظت مفصل تکاندهنده (به عنوان مثال، از طریق پوشش/ زره پوش) مورد نیاز باشد. با این حال، مطالعه بر روی رفتار لرزهای پایههای قطعهای پیش ساخته پستنششده تحت حرکات زمینی سهجهه، هنوز در مرحلهای خالی از بهترین دانش نویسندگان است، اگرچه آزمایشهای میز تکاندهنده قبلی و مطالعات تحلیلی نشان دادهاند که پایههای پل یکپارچه میتوانند به شدت تحت تأثیر قرار گیرند. توسط حرکت عمودی زمین [22]، [23]، [24]، [25]، [26]، [27]، [28].
برای ارتقای ساخت پل تسریع شده و در عین حال بهبود انعطاف پذیری لرزه ای در مناطق لرزه ای بالا، یک مقطع لوله ای فولادی دو پوسته پر شده با بتن (CFDST) اخیرا توسعه یافته است [29]، [30]، [31]، [32] و برای پایه های سگمنتال پیش ساخته پس کشیده [33]، [34]. از آنجایی که نیازی به تقویت طولی یا عرضی نیست، روند ساخت پایه ها با استفاده از چنین مقطعی بسیار ساده شده است. لوله فولادی بیرونی و داخلی نه تنها می تواند به عنوان قالب دائمی عمل کند، بلکه اثر محصورسازی کافی برای بتن ساندویچ شده را نیز فراهم می کند. بنابراین، استفاده از مقطع CFDST بهعنوان بخشهایی از پایههای پل، آسیبهای بتن در نزدیکی درزهای قطعه را به طور موثر کاهش میدهد [34] و کارایی هزینه را افزایش میدهد [35]. رفتار هیسترتیک و تأثیر پارامترهای طراحی مختلف بر پایههای CFDST سگمنتال پیش ساخته پستنیده بهطور سیستماتیک توسط نویسندگان بررسی شده است [36]. مشخص شده است که میزان میلگردهای ED، نسبت بار محوری ناشی از بار مرده روبنا و نیروی پیش تنیدگی اولیه، مهمترین عواملی هستند که بر اتلاف انرژی و ظرفیت خود محوری چنین پایههایی تأثیر میگذارند، در حالی که نسبت ابعاد پایه و تنش اولیه سطح در رشته های پیش تنیده تأثیر کمی بر ظرفیت خود مرکزی دارد اما بر حالت شکست و ظرفیت تغییر شکل تأثیر می گذارد. این مطالعه بر روی رفتار لرزهای پایههای CFDST قطعهای پیشساخته پستنیده، بهویژه زمانی که در معرض حرکات زمین سهجهت قرار میگیرند، تمرکز خواهد کرد. نسبت بار محوری ناشی از بار مرده روبنا و نیروی پیش تنیدگی اولیه، مهمترین عواملی هستند که بر اتلاف انرژی و ظرفیت خود محوری این گونه پایهها تأثیر میگذارند، در حالی که نسبت ابعاد پایه و سطح تنش اولیه در رشتههای پیش تنیدگی تأثیر چندانی بر خود محوری ندارند. ظرفیت مرکز سازی اما بر حالت شکست و ظرفیت تغییر شکل تأثیر می گذارد. این مطالعه بر روی رفتار لرزهای پایههای CFDST قطعهای پیشساخته پستنیده، بهویژه زمانی که در معرض حرکات زمین سهجهت قرار میگیرند، تمرکز خواهد کرد. نسبت بار محوری ناشی از بار مرده روبنا و نیروی پیش تنیدگی اولیه، مهمترین عواملی هستند که بر اتلاف انرژی و ظرفیت خود محوری این گونه پایهها تأثیر میگذارند، در حالی که نسبت ابعاد پایه و سطح تنش اولیه در رشتههای پیش تنیدگی تأثیر چندانی بر خود محوری ندارند. ظرفیت مرکز سازی اما بر حالت شکست و ظرفیت تغییر شکل تأثیر می گذارد. این مطالعه بر روی رفتار لرزهای پایههای CFDST قطعهای پیشساخته پستنیده، بهویژه زمانی که در معرض حرکات زمین سهجهت قرار میگیرند، تمرکز خواهد کرد. در حالی که نسبت ابعاد پایه و سطح تنش اولیه در رشته های پیش تنیدگی تأثیر کمی بر ظرفیت خود مرکزی دارد اما بر حالت شکست و ظرفیت تغییر شکل تأثیر می گذارد. این مطالعه بر روی رفتار لرزهای پایههای CFDST قطعهای پیشساخته پستنیده، بهویژه زمانی که در معرض حرکات زمین سهجهت قرار میگیرند، تمرکز خواهد کرد. در حالی که نسبت ابعاد پایه و سطح تنش اولیه در رشته های پیش تنیدگی تأثیر کمی بر ظرفیت خود مرکزی دارد اما بر حالت شکست و ظرفیت تغییر شکل تأثیر می گذارد. این مطالعه بر روی رفتار لرزهای پایههای CFDST قطعهای پیشساخته پستنیده، بهویژه زمانی که در معرض حرکات زمین سهجهت قرار میگیرند، تمرکز خواهد کرد.
اهداف اصلی این مطالعه ارائه شده در اینجا عبارتند از: (1) درک تجربی رفتار لرزه ای پایه های CFDST سگمنتال پیش ساخته پس تنیده از طریق آزمایش میز تکان. (2) به طور تجربی تأثیر حرکت عمودی زمین را بر رفتار لرزهای پایههای CFDST سگمنتال پیش ساخته پستنیده بررسی میکند. برای این منظور، شش پایه با مقیاس 1/5 با جزئیات طراحی متفاوت، از جمله یک نمونه یکپارچه CFDST-CIP به عنوان مرجع، دو پایه پیشتنیده سگمنتال بدون میلههای ED داخلی اما مقادیر مختلف تاندونهای پیش تنیدگی (نمونههای CFDST-PS1 و CFDST-PS2) و سه پایه قطعه قطعه پیش ساخته پستنیده با میلههای ED اما مقادیر متفاوت میلههای ED (نمونههای CFDST-PS3، CFDST-PS4، CFDST-PS5)، از طریق میز تکاندهنده طراحی و آزمایش شدهاند. رفتار لرزه ای این نمونه ها تحت حرکات زمینی سه جهته به تفصیل از نظر آسیب مشاهده شده، پاسخ های جهانی و محلی مورد ارزیابی و مقایسه قرار می گیرد. علاوه بر این، اثر حرکت عمودی زمین بر پاسخهای شتاب، پاسخهای جابجایی، و تغییر نیروی تاندون پایههای CFDST سگمنتال پیشساخته پستنیده با مقایسه با آنهایی که حرکت عمودی زمین را در نظر نمیگیرند، بهطور کامل بررسی میشوند.
قطعات بخش
برنامه آزمایشی
در مجموع شش نمونه طراحی و آزمایش شد، از جمله یک نمونه CFDST یکپارچه به عنوان مرجع و پنج نمونه CFDST سگمنتال پیشساخته پستنیده. نمونه CFDST یکپارچه از یک اسکله CFDST یکپارچه، که برای اولین بار بر اساس کد طراحی لرزهای چینی فعلی [37] طراحی شد، با در نظر گرفتن ظرفیت میز تکاندهنده، مقیاسبندی شد. و نمونههای CFDST سگمنتال پیشتنششده برای حفظ همان ابعاد هندسی و مرده طراحی شدهاند.
نتایج آزمون و تجزیه و تحلیل
آسیب هر نمونه مشاهده شده در طول آزمایش تحت تحریکات حرکت سه جهته زمین ابتدا توصیف و مقایسه می شود. سپس، اندازهگیریهای پاسخ جهانی (یعنی ویژگیهای ارتعاش، پاسخهای شتاب، پاسخهای جابجایی، اتلاف انرژی هیسترتیک، زوایای پیچش باقیمانده و جابجاییهای باقیمانده) و اندازهگیریهای پاسخ موضعی (یعنی کرنشهای روی لولههای فولادی و میلههای ED، و تغییرات نیروهای تاندون) تجزیه و تحلیل برای نشان دادن رفتار لرزه ای
اثر حرکت عمودی زمین
برای درک کامل اثر حرکت عمودی زمین بر رفتار لرزهای پایههای CFDST سگمنتال پیش ساخته پستنیده، پاسخها (به عنوان مثال، شتابها، جابجاییها و تغییرات نیروهای تاندون) با و بدون تحریک حرکت عمودی زمین در این بخش مقایسه میشوند. برای این منظور، تحریکات حرکت زمینی دو جهته و سه جهته وارد شده است. با توجه به وجود سه گروه ورودی حرکت زمین با شدت PGA 0.1 گرم و 0.2 گرم ، یک گروه از حرکت زمین
نتیجه گیری
در این مطالعه مجموعهای از آزمایشهای میز تکان بر روی یک پایه CFDST یکپارچه و پنج پایه CFDST سگمنتال پیشساخته پستنیده انجام شد. پاسخهای دینامیکی برای بررسی اثر پارامترهای طراحی و اثر حرکت عمودی زمین بر رفتار لرزهای پایههای CFDST سگمنتال پیشساخته پستنیده مقایسه و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج اصلی به شرح زیر است:
- (1)
فرکانس پایه جانبی پایههای CFDST سگمنتال پیش ساخته پستنیده کوچکتر از یکپارچه است.
دیدگاه خود را بنویسید