989014050788+

989014050788+

خانهاخبار اقتصادیتمام آنچه که باید از ابعاد اقتصادی حراج جمعه بدانید/گردش مالی ۹.۸ میلیارد دلاری بلک‌فرایدی در آخرین جمعه نوامبر

تمام آنچه که باید از ابعاد اقتصادی حراج جمعه بدانید/گردش مالی ۹.۸ میلیارد دلاری بلک‌فرایدی در آخرین جمعه نوامبر

جمعه سیاه یک رویداد اقتصادی است که اگرچه به ظاهر یک حراج به نفع مصرف‌کنندگان است؛ اما منافع بسیاری برای فروشندگان دارد و انتظار می‌رود این فروش در سال ۲۰۲۳ میلادی برای آنها، ۹.۸ میلیارد دلار پول جذب کرده و رکورد سال گذشته را جابجا کند.

​​​اقتصادآنلاینآرش نصیری: هر ساله آخرین جمعه ماه نوامبر و درست پس از مراسم روزشکرگزاری، مصادف با بزرگترین رویداد خرید سال در ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها است.
این روز که به جمعه سیاه یا بلک فرایدی معروف شده است، به خاطر تخفیف‌های بالا وشگفت‌انگیز از سوی بسیاری از برندها که بعضاً تا ۹۰ درصد نیز می‌رسد، از محبوبیت بالایی برخوردار است.
امسال این رویداد در روز۲۴ نوامبر مصادف با سوم آذرماه برگزار خواهد شد. البته جمعه سیاه، بدون شک،  اوج خرید ارزان برای خریداران فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین است. آمارهای مالی و اقتصادی جمعه سیاه آن را به‌ عنوان روزی نشان می‌دهد که خریداران در جستجوی بهترین پیشنهادات هستند؛ بدون اینکه نگران حساب‌های بانکی خودباشند.
این روز، فصل خرید، رویدادی پر جنب‌وجوش را همزمان با تعطیلات کریسمس و تبلیغات‌های چشم‌نوازی آغاز می‌کند که خریداران را به سمت خرج کردن پول نقدی که به سختی به دست آورده‌اند، سوق می‌دهد.
چه در حال گشت‌وگذار در مرکز خرید باشید، چه خرید آنلاین از روی مبل راحتی، این روزی است که تقاضای محصولات به طرز عجیبی بالا می‌رود و پیدا کردن خرده‌فروشی که در این رویداد شرکت نکند، دشواراست؛ اما آیا این هجوم سالانه مصرف کننده واقعاً به نفع خرده‌فروشان است؟
به عبارتی با توجه به اینکه خریداران باهوشی منتظر تخفیف‌های هنگفت هستند و خرده‌فروشان با چالش‌های لجستیکی عظیم برای انجام سفارشات مواجه هستند، آیا واقعا چنین رویدادی برای خرده‌فروشان می‌صرفد؟

مقطع پایانی سال تقویمی که شامل دوره جمعه سیاه تا سال نو می‌شود، معمولاً برای اکثر خرده‌فروشان سودآورترین فصل است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، فروش تعطیلات بین نوامبر تا دسامبر به ۶۹۱.۹ میلیارد دلار رسید؛ اما همه آن‌ها به عنوان برنده از دوره فروش جمعه سیاه ظاهر نمی‌شوند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی خرده‌فروشی آرگوس در بریتانیا،  علی‌رغم افزایش ۴۵ درصدی فروش، این رویداد خرید را برای قیمت نهایی خود مفید دید. این خرده فروش کالاهای خانگی متوجه شد که تقاضا در روز خود بالا بود؛اما مشتریان تقاضای تخفیف بیشتری داشتند.

قبل و بعد از این رویداد، درآمد حاصل از فروش ثابت بود؛ بنابراین اطلاع از آمار و ارقام سال‌های گذشته همچنین نحوه تخفیف‌گذاری بر روی محصولات برای بهره بردن از این رویداد حائز اهمیت است.

در این گزارش، اقتصاد آنلاین آخرین روند جستجوی محصولات، حجم فروش، آمارهای مالی و اقتصادی و الگوهای مربوط به جمعه سیاه را ارائه کرده‌ است.

گردش مالی و ابعاد اقتصادی جمعه سیاه در سال‌ ۲۰۲۲

جمعه سیاه سال گذشته همچنان در سطح جهانی رشد کرد و هم خرید در فروشگاه و هم از طریق تجارت الکترونیکی مورد علاقه بود؛ اما این دومی بود که برنده میدان شد. با این حال با کمرنگ شدن محدودیت‌های COVID-۱۹، برخی از مصرف‌کنندگان برای خرید تعطیلات کریسمس، به فروشگاه‌های فیزیکی بازگشتند. برخی از آمارهای مهم جمعه سیاه سال ۲۰۲۲ میلادی از این قرار است:

* کسب‌وکارهای جهانی در طول فروش جمعه سیاه سال ۲۰۲۲ حدود ۶۵.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کردند که رشد ۳.۵ درصدی رانشان می‌دهد.

*نزدیک به ۱۳ درصد از کل خرده‌فروشی‌ها در ایالات متحده بین جمعه سیاه و کریسمس رخ می‌دهد.

*در جمعه سیاه سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۹۶.۷ میلیون خریدار در ایالات متحده وجود داشت و خرده فروشی ۱۲ درصد افزایش یافت.

*خریداران در جمعه سیاه سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹.۱۲ میلیارد دلار را به صورت آنلاین خرج کردند.

* فروش کلی آنلاین برای جمعه سیاه نسبت به سال گذشته ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

*آمریکایی‌ها به طور متوسط ۲۴ درصد در جمعه سیاه پس‌انداز می‌کنند.

* تحویل رایگان و سریع و بازخوردهای مشتریان برای خریداران جمعه سیاه مهم‌تر از قیمت‌ها هستند.

این داده‌ها تنها بخش کوچکی از آنچه را که پس از کاهش محدودیت‌های همه‌گیر برای خرده‌فروشان رخ داده است، نشان می‌دهد.  برای سال ۲۰۲۲ میلادی،  روند جمعه سیاه موارد زیر را نیز نشان می‌دهد:

*مصرف کنندگان مشاغلی را که گزینه‌های پرداخت متعدد دارند انتخاب می‌کنند.

*خرید هیبریدی محبوب‌تر خواهد شد.

*جوانان بیشتری در فروش جمعه سیاه و دوشنبه سایبری شرکت خواهند کرد.

*کسب و کارها به افراد VIP و اعضای وفادار دسترسی زودهنگام خواهند داد.

اکنون، به برخی از داده‌های چشمگیر نگاه می‌اندازیم که با آمار فروش آنلاین جمعه سیاه شروع می‌شود.

تمام آنچه که باید از ابعاد اقتصادی حراج جمعه بدانید/گردش مالی ۹.۸ میلیارد دلاری بلک‌فرایدی در آخرین جمعه نوامبر

آمار فروش آنلاین و پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۳

با شیوع بیماری کووید-۱۹ صاحبان فروشگاه‌های تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد افزایش خریداران آنلاین بودند.  اما این رونددر جمعه‌های سیاه چند سال گذشته چگونه تکامل یافته است؟  نمودار زیر گویای آن است:

همانطور که ملاحظه می‌گردد در سال ۲۰۲۲، هزینه  جمعه سیاه به ۹.۱۲ میلیارد دلار رسید که ۲.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود. انتظار می‌رود این فروش در سال ۲۰۲۳ به ۹.۸ میلیارد دلار برسد و رکورد سال گذشته را جابجا کند.

تعداد خریداران

بر اساس گزارش فدراسیون ملی خرده فروشی آمریکا (NRF)،  ۱۹۶.۷ میلیون آمریکایی در طول دوره خرید پنج روزه تعطیلات، از روز شکرگزاری تا دوشنبه سایبری ۲۰۲۲، از فروشگاه‌ها و یا به صورت آنلاین خرید کردند.  این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۷ میلیون افزایش داشت و از زمانی که NRF برای اولین بار ردیابی این داده‌ها را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد  بالاترین رقم است.

واضح است که طولی نکشید که آمریکایی‌ها بی‌میلی خود

را برای خرید که در طول بدترین ویرانی‌های کووید درچندسال گذشته رخ داده بود، به دست فراموشی سپردند.

تمام آنچه که باید از ابعاد اقتصادی حراج جمعه بدانید/گردش مالی ۹.۸ میلیارد دلاری بلک‌فرایدی در آخرین جمعه نوامبر

پرفروش‌ترین محصولات جمعه سیاه

به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان اقلام ممتاز را با قیمت‌های بهتر ترجیح می‌دهند، از کنسول‌ها و جواهرات گرفته تا ایرپادها وساعت‌های معروف اپل.

تمام آنچه که باید از ابعاد اقتصادی حراج جمعه بدانید/گردش مالی ۹.۸ میلیارد دلاری بلک‌فرایدی در آخرین جمعه نوامبراهمیت این آمار و اطلاعات در چیست؟

آمارها نشان می دهد که جمعه سیاه روز بزرگی برای خرده‌فروشی است. به ندرت خرده‌فروشان این شانس را دارند که در چنین بازه زمانی کوتاهی چنین حجم فروشی را تجربه کنند. این حتی به فروشگاه‌های فیزیکی امکان می‌دهد تا به طور موثر با سایت‌های خریدآنلاین رقابت کنند.

بلک فرایدی مثال کاملی از این است که چگونه یک تجارت می تواند با فروش اقلام با هزینه کم درآمد کسب کند.  هنگامی که تخفیف‌ها به طور مناسب تخصیص می‌یابند، کسب‌وکار در واقع رشد بیشتری را مشاهده می‌کند.

تمام آنچه که باید از ابعاد اقتصادی حراج جمعه بدانید/گردش مالی ۹.۸ میلیارد دلاری بلک‌فرایدی در آخرین جمعه نوامبر

همانطور که در آمارها مشخص است، جمعه سیاه تعطیلاتی بود که تحت تأثیر همه‌گیری اخیر قرار گرفت.  همانطور که روندمصرف‌کنندگان تغییر می‌کند،  کسب‌وکارها باید استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را برای واکنش مؤثرتر به تغییرات تطبیق دهند.

آمارهای جمعه سیاه برای کمک به موفقیت هر دو قشر فروشندگان و مصرف‌کنندگان است. به ویژه که جمعه سیاه چند وقتی است درکشور ایران همزمان با دیگر کشورها به عنوان تخفیف‌های ویژه شب یلدا توسط برخی خرده‌فروشی‌ها رواج یافته است.

دانستن مهم‌ترین آمار جمعه سیاه و دوشنبه سایبری به شما کمک می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی دیجیتال فصلی خود را از کمپین‌های ایمیلی گرفته تا تلاش‌های خود در رسانه‌های اجتماعی بهبود بخشید.

بنابراین، چه کسب‌وکار آنلاین یا یک فروشگاه خرده‌فروشی داشته باشید، اندکی وقت گذاشتن برای اطلاع از آمار و روند فروش سال‌های گذشته به نفع شما خواهد بود.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.